Barnevogn-bonanza.

2 Sep

Selv om jeg er ganske ny innen området redebygging og mamma-greier, så var jeg ganske kjepphøy da tiden var inne for å kjøpe barnevogn. No problemo, lo jeg arrogant og klappet mannen på skulderen.

To timer seinere, en nesten utladet laptop og et nervøst sammenbrudd seinere, lå jeg i fosterstilling og stirret katatonisk inn i veggen. Deretter fulgte fire netter med mareritt om barnevogner, anmeldelser, forum-diskusjoner og store folkemengder som pekte på meg og sa jeg var dømt til å mislykkes. I kid you not.

Mannen så fort hvordan ståa var, så han tok kontrollen og leide meg inn i en baby-butikk. Han kapret en dame, ramset opp noen kriterier – og vips! 15 minutter seinere trillet mannen ut en barnevogn, og jeg begynte å komme til meg selv igjen.

Ingen – jeg gjentar – INGEN fortalte meg at å plukke ut en barnevogn var en egen vitenskap! Snakk om å treffe veggen, midt i det verste hormon-rushet. Måneder etter, har jeg klart å summe meg. Det gjenstår å se om barnevognen holder stand når mor skal ut og trille på frøken.

Jeg har bitt meg merke i at mange erfarne mødre er så flinke til å legge ut anbefalinger, huskelister og gode tips – så vi kan jo prøve min versjon. Den vil nok være enkel eller eventuelt svært vanskelig å forholde seg til – alt etter hvilket menneske du er. Men her er i alle fall mine tips:

* Gi en god faen i å lese forum-diskusjoner blant mødre/kommende mødre. Det gjør deg mer forvirret, og jeg satt i alle fall igjen med følelsen av å være en dårlig mor allerede før jeg har fått sjansen til å prøve meg ut. Dessuten er det mange vingle-pettere der inne, som har andre behov og ønsker enn deg.

* Hold utkikk etter mødre og fedre som triller rundt på sine små håpefulle. Som feks på bussen, eller på parkeringsplassen utenfor kjøpesenteret. På den måten kom jeg frem til at vi trengte en lett vogn, som var lett å slå sammen og tok liten plass. Ah, jeg så for meg mange scenarioer der ungen skriker i bilsetet og jeg skriker i bagasjerommet i et fåfengt forsøk på å få den ut og opp..

* Bruk damene baby-butikkene. Jeg har til gode å møte en som ikke har peiling og kan svare på alle spørsmål jeg stiller, selv så banale de kan være. «Ehrm, blir jeg en god mor med denne barnevognen?» De er dessuten veldig hyggelig, og svarer aldri at du blir en dårlig mor.

* Og hvis du er like håpløs som meg – en handlekraftig mann som akkurat i siste liten tar over styringen og fikser biffen for deg.

Etter min mening, trenger du strengt tatt ikke mer enn dette! Men når jeg tenker meg om, så er vel de fleste kvinnfolk mer forberedt og inne i disse tingene enn meg. Min mormor lo tross alt da jeg erklærte at jeg var gravid, siden hun ikke trodde på meg. Hun mente at jeg fokuserte så mye på karriere, at det var vanskelig å se for seg meg med et lite avkom. Etter noen runder, klarte jeg likevel og overbevise henne. Ah, mormor.

Hilsen karrierekvinnen.

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

