Dronningen av prosjekter.

18 Sep

Nå kan jeg vel egentlig stikke fingeren i jorden, og innse at det er lenge til jeg igjen skal på jobb. Faktisk over 10 måneder til. Vel, sett bort ifra koselunsjen i begynnelsen av oktober, hvor det allerede er planlagt å lage en kake mer enn vi pleier, fordi jeg er så bunnløs for tiden. Hvordan jeg fortsatt ikke er blitt tjukk er et under – spør du meg..

Så etter langt om lenge, og lengre enn langt – har jeg til slutt innsett at her er det bare å vente. Det er sprøtt egentlig. Hvordan jeg nå bare må forholde meg rolig, og vente til frøken bestemmer seg for å bli født. Før har jeg ventet på andre ting. Som for eksempel en eksamen. Eller at jeg har et år igjen av skolen. Eller at jeg skal søke jobber, eller begynne i jobb. Og nå.. Fødsel. Grøss. Det er bra hun er verdt det.

Uansett. Hadde noen fortalt meg for et år siden, at jeg i dag skulle sitte høygravid (ja, per definisjon i alle fall) og strikke, hadde jeg nok ledd meg ihjel. Hverken graviditet eller strikking stod i hodet mitt for et år siden, for å si det sånn.

Jeg har en morsom jordmor som anbefalte meg å strikke babyteppe. Jeg nikket med da hun først sa det, og tenkte at jeg faktisk aldri har strikket mer enn en rad eller to, før jeg har gitt opp i forbannelse. Til tross for at siden jeg var liten har hatt en mormor som har fortalt meg om at hun strikket klær til alle brødrene sine allerede da hun var 6 år… Jeg har latt være å ta hintet i årevis, for å si det sånn.

Mamma tydde nesten til tårene (true story) da jeg sa jeg ville gi det et forsøk. Så fikk mannen til å kjøre meg til Nøstebarn, kjøpte to nøster med 2-lags merinoull og noen strikkepinner i størrelse 6 – og dermed var det bare å rope på hjelp. Bak tårene tok mamma seg tid til å friske opp mine nesten ikke-eksisterende strikkekunnskaper, mens mannen satt og måpte. Pappa tok til og med bilder av meg. Gravid og strikkende. Hele slekten er i sjokk.
Tenkte å ringe mormor og break the news – selv om jeg tviler på at hun kommer til å tro på meg.. På samme måte som da jeg sa jeg var gravid…..

Foreldrene mine holder dessuten på og sortere ut et halvt liv i huset sitt. Det vil si fordele dritten til meg og brødrene mine, sånn at pappa får plass til å lagre mer ved. Pappa har nemlig fått seg en ny hobby, og det involverer en vedkløyver og bjørkestammer… I all ryddingen, finner de også ting de ikke har hjerte til å kaste – så derfor vil de heller prakke det på barna sine.

Som for eksempel denne:

Dette er da altså en flunkende «ny» sjokoladesmelter. Det blir litt som å ha en popcornmaskin eller en elektrisk pizzaovn. Hun slang på noen kakeoppskrifter og bedyret at jeg kunne pynte kakene med sjokolade. I min desperasjon tok jeg gladelig imot husafyllet, og la store planer for sjokoladesmelting.

Mannen satt storøyd og kikket på meg, i lykkerus og i håp om at husmor-genene mine på mirakuløst vis skulle dukke opp. Her i huset har vi en grei fordeling: Han lager ALT av mat. Jeg rydder og vasker heimen. Han fikk stjerner i øynene og begynte å fable om at jeg skulle lære meg og lage mat. Jeg hadde ikke hjerte til annet enn å realitetsorientere han og formidle at det i så fall ville bestå av kjøttdeig og spagetti. Uten saus. Så til slutt trøstet han seg med at jeg ble distrahert nok av strikkingen til at han kunne se på fotball hver dag uten av jeg klager. Da bare lo jeg.

Andre tips til prosjekter for å fordrive dagene, mottas med takk! Med en bekkenløsning, så utelukkes de store fysiske aktivitene med det aller første – og jeg er ikke så kreativ som mamma og broren min, for å si det sånn.

Blir spennende å se hvor mye sjokolade som blir smeltet og hvor stort teppet til frøken egentlig blir. Helt ærlig, så er jeg så snudd på hodet om dagen, at du vil ikke tro det. Blir litt som å si at det nå snør i helvete og at griser kan fly.
Ønsk meg lykke til!

8 kommentar to “Dronningen av prosjekter.”

  1. supermarie 18. september 2012 kl. 10:32 #

    Masse lykke til! Bestevenninnen min fødte akkurat en liten prins, og tro meg – vi hadde ledd for et år siden om vi hadde visst at hun skulle sitte der som mor den dag i dag 🙂 Dette klarer du helt fint, alt faller på plass så fort hun er ute!

    • froekenk 19. september 2012 kl. 16:34 #

      Takk for det 🙂
      Er helt sprøtt å tenke på hvordan livet var for bare et lite år siden, og nå skal alt snus på hodet. Men for all del – det er på tide, hehe.

  2. ingvild 22. september 2012 kl. 09:05 #

    Haha, så artig! Du skriver vekdig bra! 🙂 Første gangen jeg er her inne på bloggen din, men nå er du lagt til i favoritter 😉 😛 God helg!

    • froekenk 22. september 2012 kl. 12:41 #

      Tuuusen takk for fine ord, sånt varmer et bergenser-hjerte 🙂
      God helg til deg også! 🙂

  3. Monica Jensen 22. september 2012 kl. 11:38 #

    sv: Ja, enkelte år er det faktisk helt greit med høst. Blir mer og mer glad i høsten for hvert år, men det har nok mye å gjøre med at sommeren er en skuffelse vær-messig hvert år også. Det trenger allikevel ikke bli en laaaaang og alt for kald vinter 😉

  4. Monica Jensen 22. september 2012 kl. 11:44 #

    Deg legger jeg til på blogglisten min 😀 Min type lesning. Elsker sarkasmen! og lykke til med husmordill og fødedall 🙂

  5. Monica Jensen 22. september 2012 kl. 12:25 #

    Jeg har forresten skrevet et innlegg, der jeg har linket til bloggen din 🙂 Sånn, nå skal jeg gi meg med å spamme kommentarfeltet ditt. Sjelden jeg blir så engasjert!

    • froekenk 22. september 2012 kl. 12:40 #

      Hjelp! 🙂
      Du verden, du verden! Dette gjør meg superglad! Er ikke du snill, så vet ikke jeg. Fikk litt hormon-frysninger når jeg leste innlegget – tusen takk! Nå er det vel heller ingen hemmelighet at selv om jeg nettopp fant bloggen din, allerede har blitt en fast leser – så right back at’cha! 🙂

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

