Statusoppdatering.

25 Sep

Mine manglende husmor-gener gjør at strikkingen av babyteppet ikke nødvendigvis går så forferdelig fort. Noe som derimot hjelper på, er at døgnet plutselig har fått flere timer – i alle fall for min del. Jeg kjenner nå at min tidligere klaging over for få timer i løpet av et døgn, føles ganske meningsløst når dagene blir laaaaange fordi søvnen uteblir. Lille frøkens nye favorittaktivitet er gymnastikk på ribbeina mine. Mmmmmm, deilig.

Spesielt gøy er det når mannen ligger ved siden av med et heftig snork, og smiler i søvne. Det er nesten som han håner meg.

Jeg har sett at flere bloggere som er gravide legger ut statusrapporter, så tenkte å gjøre det samme. Sitter her uansett med bomull i hjernen og synes forferdelig synd på meg, så hvorfor ikke! Så jeg tjuvlåner en liste fra supersøte Monica.

Termin: 28. oktober.
Magebilde: For å være ærlig har jeg skydd kameraer som pesten, men nå har mannen mast så lenge, at jeg må gi tapt. Skal bare først sparkle trynet med krigsmaling og fikse håret – SÅ føler jeg meg fresh nok til magebilder.. Hirrhirr.
På vei: 35+4 uker (HJELP!)
Kjønn: Antageligvis et eitel, men foreløpig så vet vi i alle fall at det blir en jente! Til mannens ekstra store glede!
Navn: Etter mye om og men, fant vi en super måte å bli enige på – så vi har et klart! Får man lov til å si sånt til folk allerede nå?
Aktivitet innenfra: Hahahahah. Fra første spark har hun ikke gitt meg fred. Koselig å kjenne at huleboeren er tilstede, men gaaaaaaaaad, så slitsomt til tider. Alt fra sleivspark til hikking driver meg mer eller mindre fra vettet. Det meste korrekte hadde vel vært å si at jeg koser meg med aktiviteten, men det ville vært en løgn. Og slikt driver jeg ikke med. Det eneste som er kos med aktiviteten, er den stadige påminnelsen om at jeg skal få en perfekt liten jente!
Babyens leie: Jeg har en smart pike boende i magen, så hun har allerede lagt oppned i ukesvis!
Utålmodig: Njao. Egentlig gruer jeg meg såpass til selve fødselen, at jeg ikke har det noe travelt.. Men det er jo klart at jeg lengter etter å se underverket mannen og jeg har skapt! Klarer faktisk nesten ikke vente, når jeg tenker meg om.
Innkjøp til babyen: Så godt som alt vi MÅ ha, har vi anskaffet oss. Fikk et anfall av redebygging når jeg ble fullt sykemeldt, og mannen har vært moden for barn i åresvis – så det skulle jo bare mangle at vi har så mye klart som vi har, haha. Pluss mamma har gått amok på alle mulige måter.
Utstyr som mangler: Hm.. Litt sånt som er mer kjekt å ha, enn absolutt ha. Som for eksempel en vugge til å ha i stuen. Ellers tror jeg det hadde vært kjekt med bleier.
Vektøkning: Sukk. Fra å veie 62 kilo til å bevege seg inn på 70-tallet er i utgangspunktet deprimerende. Men når det er sagt, så har jeg ikke så mange synlige ekstrakilo, bortsett fra ølmagen (såklart!) og noen legendariske pølsefingre.
Barnerom ferdig: Njao. Det er malt, møblene er skrudd sammen – men trenger blant annet gardiner etter hvert. Har dessuten en storebror som er en superkunstner som liksom skal male noen lerreter for meg. Blir «Alice in wonderland»-tema. Men kunstner-brødre er ikke nødvendigvis strukturerte og har hastverk, så det kommer vel når det kommer.. Jeg holder ikke pusten, for å si det sånn!
Strekkmerker: Ingen hittil, får krysse fingrene for mammas gener.
Kynnere: Vel.. Ikke som jeg vet!
Matkikk: Er vel generelt alt mat jeg har lyst på. Når noen nevner noe jeg ikke har tenkt på, tenker jeg på det helt til jeg spiser det. Har vært ekstra glad i frukt disse månedene, og det er jo kjekt! (Og slush. Og sjokolade.)
Plager: Har jeg vel strengt tatt beskrevet her, men kort oppsummert: Bekkenløsning (og låsning) siden uke 7, halsbrann, konstant kvalme til uke 16, tidvis heftig forstoppelse (oh, I said it, sister!), tenåringshud.. Ja, you name it.
Fødselen: Etter jordmor forespeilet meg og mannen et fødselsforberedende kurs som bare ville være helt «generelt», hvorpå vi forlot kurset grønngrå i trynet begge to – så kan jeg jo si at jeg gruer meg mer enn før. Vil helst vite minst mulig og stole mest mulig på damene rundt meg. Jeg har jo ikke noe valg, så fødsel jeg bare klare. Det eneste jeg har tenkt på, er at jeg er svært åpen for smertelindring.
Tungt: Bekkenløsning og at jeg til stadighet vrir det. Arg.
Søvn: Hahahahahaha. Regner med dette er en forsmak på søvnmønsteret til en småbarnsmor.
Humør: Utrolig nok – ganske bra! Litt hormonutbrudd som mannen må dukke unna for, men ellers er jeg overrasket over meg selv.
Sykehusbagen: Den ja.. Burde vel pakkes snart..?
Neste kontroll: 2. oktober. Har en morsom jordmor, så henne kan jeg spørre om alt. Denne gangen skal jeg gi henne inn fordi hun viste meg et bilde av klipping av.. Ja. Usj.

Der! Nå må jeg bare finne en måte å fylle de resterende 23,5 timene i døgnet med noe annet…

2 kommentar to “Statusoppdatering.”

  1. Monica Jensen 25. september 2012 kl. 10:49 #

    Så gøy, du har termin samme dag som jeg hadde med Teo 😀 Han kom 8 dager senere, 5 november da 🙂 Blir spennende å se når deres lille frøken bestemmer seg for å komme 🙂

    • froekenk 26. september 2012 kl. 14:29 #

      Ja, har vel stålsatt meg – tviler på noe skjer før den tid i alle fall! Men når jeg tenker meg om, så gruer jeg meg såpass til selve fødselen, at du ikke skal se bort i fra hun bestemmer seg for å komme på «feil» dag, hehe.
      Veeeel, alt i alt – så gleder jeg meg så utrolig mye mer enn jeg gruer meg!

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

