Ligger til lading, vennligst ikke forstyrr.

18 Oct

Sånn helt plutselig, en onsdag – bestemte halve familie-, venne- og bekjentskapskretsen for å begynne å mase på meg.

Mannen var trygt parkert i sengen, med stadige påminnelser om at han skulle jobbe nattevakt påfølgende kveld, mine utallige guilty pleasures var på plass (Harry Potter, julebrus og sjokolade), den sunne lunsjen inntatt (da kan man liksom drikke julebrus likevel), katten ute på vift og persiennene stengt.

Alt lå til rette for en deilig formiddag på sofaen, hvor jeg kunne lade meg opp og sovne til en tilfeldig Harry Potter film, som jeg likevel har sett hundre ganger før. Som jordmor sa, så var det viktig å få sove når man kunne – så om natten ikke var tiden – bruk dagen. Plutselig har man vært våken et døgn, og plutselig begynner din to døgn lange fødsel. Hadde vært typisk meg. Uansett.

For noen år siden, døde pappa hele tre ganger på et døgn. Det hører med til historien at han er i live, den dag i dag – men likevel. Og da pappa døde, var mobilen på lydløs og når jeg endelig hørte den dure – så overså jeg den likevel. Det gjør jeg ikke igjen, for å si det sånn.
Derfor er mobilen alltid fullt oppladet, lyden på full guffe og i umiddelbar nærhet.

Og som et startskudd, begynte tekstmeldingene å tikke inn.

«… Hvordan går det? Noe action?»
«er du klar for beibis nå? Sender deg fødevibber!»
«No nærmer det seg! Lykke til!! (Eller har det skjedd??)»
«Nå er det virkelig ikke lenge igjen! Hun kan jo komme hver dag som helst?»
«Blitt mamma nå?»
«Hvordan går det med deg og magen?»

Og dette.. er resultatet av mobiltrafikk over 3,5 timer. Nesten som om det var planlagt. Nesten som mannen hadde sendt ut en massetekstmelding fra soverommet med beskjed om å torturere meg, midt i Harry Potter-hvilen min, med sikkel og sjokolade i munnviken. Det er nesten ikke til å tro. Spesielt ikke når jeg ser dem samlet her. Og nå har jeg ikke inkludert de 3 meldingene jeg mottok på facebook. True story.

Jeg husker i fjor, da en venninne av meg var sprekkferdig og drittlei av å være gravid. Hun fortalte meg gråtkvalt at det ikke hjalp at alle til enhver tid spurte om hun ikke hadde født, eller om hun kjente om det nærmet seg. Umiddelbart skjønte jeg ikke helt hva hun sippet over, men hvis dette bare er starten på de neste ukene – så gjør jeg vel kanskje det likevel.

2 kommentar to “Ligger til lading, vennligst ikke forstyrr.”

  1. Hanna 19. oktober 2012 kl. 08:59 #

    Kjenner meg så godt igjen! Jeg måtte til slutt bare slutte å ta telefonen fra de nærmeste familiemedlemmene som, selv om jeg sa rett ut at jeg var drittlei og ikke orket å snakke om at jeg ikke hadde født ennå, ringte minst én gang om dagen for å høre «hvordan det gikk». Grr. Det går i alle fall ikke noe raskere når folk maser! Og jeg blir ikke mindre lei av at jeg blir minnet på den digre magen heller…

    Du får heller prøve å kose deg og ta igjen krefter til den lille frøkna kommer 🙂 Og lykke til! 😀

    • froekenk 19. oktober 2012 kl. 14:47 #

      Nei, det er akkurat det! Det går jo ikke akkurat raskere! Blir jo bare påminnet om alt som skal skje, som ikke viser tegn til å skje i det hele tatt.. Og jeg blir minnet på den lille magen.. Forestiller meg det er like irriterende å høre «Wow, så svær du er!» som det er å høre «Hæ? Har du termin snart? Ser jo ikke ut som du er SÅ langt på vei!»

      Nå ligger både meg og mannen i horisontalen, og jeg har store planer om å kose meg glugg ihjel med GOD samvittighet, med etappe-soving og kosespising 🙂

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

