Hastverk er lastverk.

19 Oct

Med jevne mellomrom går det opp for meg at fødsel kan skje når som helst. Like ofte glemmer jeg det. Så når sykehuset endelig ringte og inviterte meg til ultralyd for å sjekke om alt virkelig er ok inne i meg, fikk jeg et anfall av «gjøre alt som ikke er gjort enda, men som virkelig burde gjøres». Jeg hadde jo tross alt bare et lite døgn på meg før en ultralyd ville gi meg svar på noe som helst.

Jeg bønnfalt mannen om å installere bilsetet (men han lå og sov til nattevakten, så det gikk i glemmeboken allerede halvveis tilbake til drømmeland). Jeg hentet siste rest av gratis-greier som vi gravide kan hamstre inn, vasket små biteleker, strikket ferdig babyteppet i en fei (mamma måtte vise meg hvordan avslutte noe sånt. Jeg spiste twist mens jeg overbeviste henne om at hun måtte vise meg et par ganger, før jeg forstod det. Og plutselig hadde hun avsluttet hele teppet og jeg hadde avsluttet hele twist-posen) og alle irriterende smådetaljer måtte avsluttes. Som å vaske praktiske klær til meg selv og brette haugen med nyvaskede klær.


//En brøkdel av alle gratisgreiene som er hamstret inn//

//Første strikkeprosjektet jeg noensinne har fullført//

Innimellom passet jeg på og drikke julebrus, spise kakemenn, plommer og melon. Jeg overså heftige kynnere og et uhørt kranglete bekken. Betalte regninger, klappet katten og ergret meg over at jeg glemte speilreflekskameratet jeg skal låne veldig hardt av mamma.


//Tjuvstarter julen med god samvittighet//

Og innimellom passet jeg på og skjenke en tanke til muligheten for å bli mor en av disse dagene. Samtidig som jeg snakket fornuft til meg selv om at alt er ok, og frøken kan få bli inne i magen min i en uke, to, tre til. Og så sysselsatte jeg meg med premieren på The Walking Dead på en eller annen tullekanal, mens mannen jobbet for føden midt på svarteste natten. Hvorpå jeg tenkte enda litt mer på muligheten for en nært forestående fødsel, før jeg klasket på Harry Potter-filmen jeg har forsøkt å se i tre dager nå, uten å klare å la være og sovne midt i.

Og så kommer endelig timen, hvor jeg skal få vite om alt virkelig er ok inne i magen min eller ikke. Etter min erfaring med leger, er det så mange som er sosialt retardert, at halve kunne vært nok. det hjalp heller ikke at dette var faren til en gammel venninne av meg.
Etter å ha forsøkt å dra ut hva lege-lingoen hans egentlig betydde – fikk vi oversatt det til noe som at alt ser ok ut, morkaken funker som bare faen – det er bare det at vi har en litt tynn baby. Ikke så veldig tynn, at det gir grunn til å uroe seg siden det like gjerne kan være genetisk – men jeg skal for sikkerhets skyld tilbake neste uke. Da er jeg 40 uker, og har termin 2 dager etterpå. Og fikk vite at da blir det nok planlagt hva som skal skje videre, selv om jeg ikke akkurat er på overtid. Sånn i tilfelle tilfelle.

Etter vi kom hjem har jeg vandret hvileløst rundt i leiligheten, ikke funnet roen eller orket å forholde meg til noe. Svart halvveis fraværende på mannens ord og sjekket klokken et utall ganger. Jeg er faktisk rastløs!

Faktum er – jeg kan bli mamma når som helst.

Herregud, jeg gleder meg jo!

2 kommentar to “Hastverk er lastverk.”

  1. simle 20. oktober 2012 kl. 11:40 #

    Godt å lese at alt er bra med lille barnet 🙂 Har tenkt på dere etter du skrev på babyverden. Så da er det bare å vente på at hun finner for godt å komme ut.

    Fin blogg du har 🙂

    Mvh Simle

    • froekenk 21. oktober 2012 kl. 20:57 #

      Tusen takk for det 🙂

      Jaaaaa, nå er det mye venting her. Mannen er faktisk mer rastløs enn meg, og ved hver lille lyd spør han «Skjer det noe nå?!» Hehe.

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

