Prinsesse vil-ikke og rastløsheten.

23 Oct

Jeg bitcher så mye her på bloggen om hvor rastløs jeg er (føles i alle fall slik ut), så man skulle tro at jeg syntes at dagene sneglet seg avgårde. Men tvert imot, så raser de forbi i full fart. Søvn, derimot. Dét blir det verre med.

Mannen ler av meg og gir meg skjenneprekener, vekselvis. Jeg girer meg selv opp for de minste ting, så humøret er i alle fall på topp. Men dette går selvsagt utover etappe-sovingen min. Mannen er overbevist om at frøken kan komme hvilken dag som helst nå (noe jeg ikke er), så han er bekymret for at jeg ikke får nok søvn til fødselen skyter fart (hahahahaha).
Typisk at han hadde fått rett på akkurat dette. (Normalt har jeg alltid rett, men hadde vært min flaks at han skulle få rett for første gang på dette…)

Men så girer jeg meg jo opp for den minste ting, og gleder meg over bagateller og småplukk. Og ting som ikke er fullt så smått. Jeg har drømt om en vugge i månedsvis! Nå ble det ikke akkurat drømmevuggen jeg for lengst hadde sett for meg, men denne duger.


Jeg kappkjørte med alle middelaldrende menn i BMW og Audi på motorveien idag, bare fordi jeg gledet meg sånn til å kjøpe en vugge! Var for en gangs skyld heldig og snublet over et tilbud på Barnas Hus. Vugge til 899, som du kan gjøre om til en koselig benk etterpå. Jeg liker multimøbler, gitt. Madrassen ligger på lufting, laken og lammeskinn er vasket og henger til tørk.

Det gjør også mitt første strikke-verk, som er så herlig uperfekt at jeg kan ikke la være å elske det. Det er fullt av sjarmerende feil, som sikkert hadde bidratt til at mormor hadde mistet nattessøvnen. Og jeg skryter uhemmet av meg selv – denne bragden det har vært for meg å strikke. Jeg legger ikke det til siden med det første..

Jeg er faktisk så barnslig stolt, at jeg for en gangs skyld hørte på vaskeanvisningen og kjøpte riktig vaskemiddel hos Nøstebarn.
Så nå tvinner jeg tommeltotter, vasker en haug med klær og venter utålmodig på at både saueskinnet og vidunderteppet skal tørke.

Mannen sukket tungt isted, da han forlot åstedet for å  gå på jobb (noen gjør jo sånt også). Jeg var i full sving med min evige ommøblering av ting som bare fører til at jeg setter alt sammen i en pulje i påvente av å få en åpenbaring på hvor alt skal høre hjemme hen.


Jeg trøstet mannen med at det er sånne aktiviteter som setter i gang fødsler. Han trakk på skuldrene og lutet avgårde på jobb. Jeg ble sittende igjen litt uvirksom, og tenkte jeg skulle prøve å få kattens oppmerksomhet.


Hun ble nokså indignert over den brutale forstyrrelsen, der jeg rusket henne i den lange pelsen og forsøkte ivrig å få hennes hele og fulle oppmerksomhet. Noen ganger glemmer jeg at hun ikke er en hund (den historien skal dere få en annen gang), og at hun ikke til enhver tid vil være like entusiastisk over ting som en bikkje ville vært.
Som hevn fortalte jeg henne om babyen som snart kommer, og som kommer til å rive og slite i alle nervene hennes. Jeg sørget for å minne henne på «episoden» som har ført til at katten evakuerer hver gang hun hører en barnestemme.

Og ellers er jeg rastløs.
Nevnte jeg det?

Sånn helt på tampen, siden jeg allerede er så rotete og ufullstendig og burde avslutte før bekymringsmeldingene hamrer inn – tenkte jeg å vise mitt mest geniale hjelpemiddel nå i løpet av svangerskapet. Krykkene, bekkenbeltet og fysioterapien har vært ingenting i forhold til denne!

Dette søte nattlyset fra IKEA har vært min reddende engel om nettene, når jeg har småløpt på toalettet for å late vannet – for tjueåttende gang. Det har vært akkurat nok til at jeg har sett hvor jeg går og til at jeg ser hva jeg holder på meg – uten å måtte skru på lyskasterne og bli enda mer våken enn man allerede er.
De få gangene dette ikke er nok for en fulltreffer – er når du skal ha med deg urinprøve til fastlege/jordmor. Det er jo en ekstremsport å treffe de små glassene, spesielt når du ikke ser en eneste ting fordi magen er i veien.

Jeg skal gi meg nå. Hold ut litt til, er dere snill.

6 kommentar to “Prinsesse vil-ikke og rastløsheten.”

  1. Monica Jensen 23. oktober 2012 kl. 11:23 #

    Genialt lys! Sånt må jeg kjøpe. Perfekt å ha på nattbordet når man skal styre med nattamming også *tommel opp*

    Vet du.. Når alt er på plass, burde du lene deg godt tilbake i sofaen, be mannen lage det beste du vet og se på favorittfilmen. så burde du hvile ut 100%, og si ekstra høyt «nåå SLAPPER jeg av!». Har hørt rykter om at sånt FAKTISK funker. Jeg løp i trapper og var helt apekatt, ingenting skjedde… om tipset mitt ikke funker får mannen gjøre det mannen kan (tydeligvis, siden dere snart blir foreldre), og få deg virkelig til å slappe av hvis du skjønner hva jeg mener… *blunkeansikt*

    Lykketil 😀

    • froekenk 23. oktober 2012 kl. 15:55 #

      Ja, elsker det lyset! Formålet var jo selvsagt nattamming og andre nattlige aktiviteter hvor det vil kreves en smule lys – men jammen fikk jeg bruk for den nå også! Oppladbar nattlampe, det blir ikke stort bedre enn det 🙂

      Jeg må si at jeg likte alle forslagene dine! Kanskje spesielt det siste 🙂 Han har virkelig trådd til i det siste – selv om jeg synes han har stilt opp hele veien – så gjør mannen faktisk enda mer for hver dag som går. Bare å droppe hintet det, så får jeg nok oppfylt hele listen, hehe.
      Har dessuten tatt tipset ditt til nye høyder og planlagt en «kosekveld».. Som vi begge gleder oss til meg god mat, film og kos.. Kan jo håpe, heheh.

  2. ingvild 23. oktober 2012 kl. 19:53 #

    Hehe, du skriver så fantastisk artig! Håper frøken kommer snart, og at du får noen netter med goooood søvn! 😀 Så flott teppe du har laget forresten, her er prosjekt genser på gang – også full av «sjarmerende småfeil», haha! 😛 Men får jeg den noen gang ferdig, da skal den søren meg brukes og! 😛

    • froekenk 25. oktober 2012 kl. 09:11 #

      Takk for det, du 🙂
      Åh, genser du! Det hadde vært drømmen å begi meg ut på noe sånn, men lurer på om det enda hadde vært for vanskelig – slik at jeg bare mistet piffen på hele strikkegreiene.. Får kokkelure litt på det.. Skappel-genseren da? 🙂

      • ingvild 25. oktober 2012 kl. 13:19 #

        Ja, noe ala-skappel! Men mye enklere, haha! To store firkanter (bakstykke og forstykke) også ermene på rundpinne. Om det ikke går, får det bli til noe annet! 😛

      • froekenk 25. oktober 2012 kl. 15:22 #

        Hehe, som jeg har skjønt det (tolket det) så er skappel-genser litt sånn.. som du vil den skal være 🙂 Blir sikkert bra uansett! Sjarm-feil er nesten nødvendig, spør du meg…. 🙂

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

