Den tungtastiske tiden!

19 Nov

Hjelpe meg, folkens. Gjett om jeg er glad for at jeg har klart å holde meg unna diverse litteratur om hvordan man kan ha det etter en fødsel. Jeg føler meg allerede nok rundlurt av diverse venner og bekjente, og har tidvis gått helt i kjelleren på grunn av følelsen av utilstrekkelighet.

Men så hjelper det å være litt ukorrekt også da, og beklage sine til tider slitsomme følelser. For da får jammen pipen en annen låt! Fra å høre om det magiske mirakelet og den deilige tiden etter fødselen – til å høre hvor slitsomt og utmattende det egentlig er.

Det er ingen tvil om at jeg er lykkelig. Det er en ubeskrivelig fantastisk følelse å se på sin lille datter, med sin perfekte munn, sine perfekte ører, øyne, fingre, tær (and so on and so on..) og se at hun ligner på ditt livs største kjærlighet. Jeg har nok ikke et ordforråd stort nok til å kunne beskrive de deilige følelsene med ord. Jeg vil tro at smilet mitt er nok, samt størrelsen på hjertet mitt som er vokst seg mye større enn det noen gang har vært.

Men det er heller ingen tvil om at tiden etter en fødsel er tung, vanskelig og faktisk litt sår. Følelsen av utilstrekkelighet har til og med vært større, da jeg har hørt på alle disse supermødrene som tydeligvis aldri har en slitsomt eller vond følelse, ei heller en liten jente som gråter sårt uten en åpenbar grunn.

Jeg har ofte tenkt at hvis bare underlivet heles helt, brystene mine blir mindre såre og sprengt – så vil denne tiden bli mye lettere. Men faktum er at dette er noe jeg aldri har gjort før! Og når mannen må tilbake på jobb i sin natturnus – og jeg er alene midt på mørkeste natten og føler meg til tider håpløs fortvilet og hjelpeløs – og vanvittig sliten.
Det er ingen hemmelighet at jeg har grått mange tårer i disse ukene. Og da er det jammen godt at noen tør å fortelle meg at dette er helt normalt.

Jeg har faktisk også grått fordi jeg har vært såret over hvordan vennene mine kan la være å fortelle meg at det ER tøft å bli mor. At man både fysisk og psykisk ikke er helt på dekk, og at det tar tid å bli kjent med underverket sitt. Barseltårer, gitt. Selv det visste jeg ikke noe om.

Kanskje jeg burde lest mer om denne tiden på forhånd. Kanskjej eg burde stilt bedre spørsmål til venner og bekjente. Kanskje jeg burde bare være forberedt på alt. Men slik ble det ikke. Det har da vært godt å fortelle gråtkvalt hvor tøft jeg synes det kan være, og endelig fått bekreftet at slik har alle det. og at det vil snart gå over.

Og innimellom ubehaget, dumme tanker og følelser forårsaket av hormoner og diverse rusk – så nyter jeg hvert eneste deilige øyeblikk med mitt lille underverk. Det er ikke rart man føler seg utilstrekkelig når man har noe så perfekt i armene – og man bare vil at alt skal være perfekt for henne.

6 kommentar to “Den tungtastiske tiden!”

  1. ingvild 20. november 2012 kl. 15:44 #

    Det er jo så vanlig nå om dagen- alle vil fremstå som perfekte. Men virkeligheten er jo ikke perfekt, vi er jo tross alt bare mennesker! Synes du er utrolig tøff som tør å innrømme at ikke alt er like lett.. Venner og familie har nok ikke villet skremme og bekymre deg, tenker jeg! :p Stor klem, ønsker deg og lille en fin uke! 🙂

    • froekenk 21. november 2012 kl. 19:02 #

      Takk for det, du! Det var ikke barebare å tro at jeg var alene om å synes at det er kjempetøft som nybakt mor.. Men du har nok rett, alle har nok bare villet skåne meg for den harde realiteten.. Snakk om bjørnetjeneste… 😉
      En fin uke ønskes til deg også!

  2. Hanna 21. november 2012 kl. 22:02 #

    Åh, du skulle spurt meg. Jeg skulle gjerne heller født på nytt enn å gjennoppleve den tiden etter den fødselen jeg ble klippet. For de ukene etterpå var helt jævlig og vond, og jeg kan med hånden på hjertet si at det var mye verre enn selve fødselen. Og gråte gjør nok de fleste. Selv når jeg i utgangspunktet ikke egentlig var lei meg, gråt jeg. Men det gikk over, og så var jeg bare lykkelig. Hormoner, vet du.

    Med nummer to var jeg faktisk bare lykkelig, Kan ha noe med at jeg ikke ble klippet eller revnet, og kunne nyte tiden med den lille skapningen. Ømme bryster hadde jeg begge gangene, så selv når man kan det er det ikke bare bare. Men det går (som regel) også over etter en stund 🙂 Lykke til!

    • froekenk 22. november 2012 kl. 04:57 #

      Ble klippet jeg også.. Det var helt grusomt i etterkant! Snakk om å føle seg vond og sårbar… men ja, selv så vondt det var å føde – så hadde jeg heller valgt å gjøre det igjen dersom det betydde at tiden etterpå ble en smule enklere
      Jeg er glad jeg ikke visste hva jeg gikk til da jeg ble gravid.. Hadde jeg det, hadde jeg nok aldri turd å gjennomføre det..

      Men nå er jeg ubeskrivelig glad for at jeg gjorde det! 🙂 Går det an å få en så nydelig datter?! 😉

  3. Monica Jensen 24. november 2012 kl. 09:50 #

    sv:
    Tusen takk, snuppa 🙂 Da skal jeg sjekke ut asos.com 🙂
    TIPS: Kjøp Hold in-truse, sånn fra låra og opp til puppene. Den var GULL VERDT etter forrige fødsel 😉

    Datteren deres er nyydelig ❤ Klem til deg!

    • froekenk 24. november 2012 kl. 20:38 #

      Hold in?? For komfortens skyld eller er det noe annet lurt?? Men det hørtes uansett som en god plan. Den lille bollemagen kan godt gjemmes for min del 🙂 Jeg liker gode tips – så bare kjør på dersom du har flere, hehe.
      Og takk for det – klarer ikke slutte å se på det lille underverket vårt.. er jo helt forelsket! 🙂

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

