«6 år på etterskudd med søvn»

25 Nov

Jeg husker at jeg humret litt over onkelen min som påstod at tilværelsen som småbarnsforelder hadde sørget for at han lå 6 år på etterskudd med søvnen. Arrogant som jeg var, tenkte jeg nok at det ikke kunne være så ille.
På tirsdag er lille frøken 4 uker – og jeg ligger tilsvarende etter med søvn.

Det er ingen tvil om at jeg priser meg lykkelig for sovehjertet jeg har arvet fra pappa. Det og det søvndyssende hormonet som kommer av ammingen sørger for at jeg sovner på sekundet jeg bestemmer meg for det.

Lille frøken derimot, sover på det meste tre timer i slengen. Og da er som regel den siste timen preget av strekking, grynting og knirking som som regel indikerer at hun har alle intensjoner om å våkne. Derfor ligger ett stykk sliten mor og venter ut knirkingen.

Jeg savner sammenhengende søvn. Jeg gjør virkelig det. Jeg savner å drømme og å våkne uthvilt. Siden søvnen min allerede har vært oppstykket i månedsvis før frøken kom – skulle man tro jeg hadde lagt det som vane.

Jeg hører vennene til mannen og jeg snakke om sine drømme-spedbarn som sov både fem og seks timer sammenhengende. Ja, til og med «hele natten helt fra hun ble født!» Og jeg kjenner at bitterheten igler seg innpå mitt trøtte sinn, som bruker store deler av dagen på og hige etter en varm dyne og total stillhet.

Derfor føler jeg meg selvfølgelig en smule bedre når vennene våre tilslutt innrømmer at lille kronprinsen eller kronprinsessen ikke kunne sove alene og våknet idet man forsøkte å legge dem i sengen. Når de beretter om månedsvis med bæring, fordi lille avkommet ikke klarte å sove andre steder enn på mors bryst og i fars armer – kjenner jeg at vi er heldige likevel.

For det er da jeg priser meg lykkelig for at jeg får slukne alene på sofaen mens lille frøken tar en cowboystrekk i vuggen på dagtid og jeg får krølle meg inntil mannen i halvveis koma mens lille frøken drømmer om morsmelk og bleiebytt i sin egen seng ved siden av vår.

Jeg blir gal av å lese alle tips om hva man ikke bør gjøre, og som aldri forteller deg hva du bør gjøre. Samme med alle «forebyggende» triks samtidig som artikkelen også sier at døgnrytmen først kommer etterhvert. Disse små styrer showet uavhengig hva du gjpr ognikke gjør 
Jeg blir gal av alle i generasjonen før meg som fremholder at man ikke må skjemme vekk spedbarna med byssing og bæring – og som blir svar skyldig når man spør om de virkelig mener at man skal la de aller minste ligge alene og skrike seg i søvn.

Sammen med alle «gode råd» kommer også det faktum at ingen barn er like og at man som forelder vet best og kjenner barnet sitt best. Det er nesten til å bli sprø av!

For all del – jeg skulle ønske det fantes en oppskrift på suksess, både når det gjelder soving som grining. Men livet er nå engang ikke sånn.
Imellomtiden sover jeg når frøken sover og trøster meg med at det blir bedre og at jeg kan sove når jeg blir gammel. Men det er ingen tvil om at mangel på søvn setter både mannen og meg på prøve.

Idag våknet han etter syv timers sammenhengende søvn og har svevd på skyer siden. Jeg derimot, feiret tre timers sammenhengende søvn, med en smørblid liten frøken som akkurat i tide belønnet en søvndeprivert mor med et herlig humør, deilige lyder og en time til på puten. Og da smelter mammahjertet mitt og jeg vet at jeg aldri ville byttet dem mot en ukes deilig søvn engang. Jeg vil ikke noe annet i verden enn å suge til meg alle gode og deilige øyeblikk.

Jeg antar det er det man kaller hverdagslykke.

Én kommentar to “«6 år på etterskudd med søvn»”

  1. Monica Jensen 26. november 2012 kl. 22:00 #

    sv:
    Da skal jeg søke opp butikker i Sverige og sende dem en mail. Jeg kan nemlig ikke navnet på en eneste en 🙂

    Vi tittet så vidt på den også. Synes bagen var så innmari lav på den(?), men ellers en kjempefin vogn ja 🙂

    Hold-in truse er ikke for komforten, nei 😉 Men den holder ALT inne, noe som ofte trengs etter en fødsel, spesielt under stramme klær og kjoler 😉 Min ligger godt gjemt i skuffen min, klar for å bli brukt etter nok et endt svangerskap 😛

    Shit, kjenner jeg gruer meg litt til nye runder med nattevåk……

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

