Operasjon Fresh

26 Nov

Kroppen min har fått godt med bank i løpet av 2012. Ni måneders graviditet preget av inaktivitet på grunn av bekkenløsning og en fødsel.

Dagen etter termin – dagen vannet mitt gikk og dagen før frøken kom til verden – viste vekten hos jordmor at jeg hadde gått opp 20 kilo siden jeg ble gravid. Tjue!?!!?

mage
//Bilde av magen ved termin//

Utgangspunktet mitt var 62 kilo før svangerskapet, og jeg er 173 cm høy. Var derfor en smule rart å se tallene på vekten peke over åtti kilo. Dagen etterpå kom frøken skytende ut i en voldsom fart, og noen dager seinere stod jeg på mammas bad og veide 70 kilo.

Åtte kilo to go. Magen min er blitt nokså flat igjen, men deigete. Mamma har lovet meg at huden trekker seg sammen igjen. Jeg derimot – føler meg dvask og jævlig. Før graviditeten har jeg alltid veid rundt sekstitallet, så ingen av mine vanlige bukser og jeans passer.

Jeg innbilte meg naivt og håpefullt at ammingen ville ta knekken på alle kiloene omtrent over natten. Trilleturene har foreløpig ikke blitt av lengste slaget på grunn av sting i underlivet og helt klart muskelsvinn på linje med en komapasient etter bekkenløsningen nærmest gjorde meg invalid på slutten. Men det kommer seg sakte, men sikkert.

Julegaveønskene er preget av alt som kan bidra til å føle meg fresh. Klær (dog i min gamle størrelse), sko, sminke, hud- og hårpleie and so on. Jeg drømmer om frisørtimer og trening som aldri før. Kjenner rastløsheten i kroppen og gleder meg til å føle meg som meg selv igjen. Om ikke helt, så litt og nesten. For ikke snakke om og ha kroppen min for meg selv!

Mannen smiler bredt hver gang han «koser» på den dvaske magen min og jeg advarer han at det er tidsbegrenset hvor lenge jeg tåler det og før jeg går helt i kjelleren.

Og så sjekker jeg vekten igjen. 68 kilo. Hverken jeg eller mannen skjønner særlig av det, siden det går en del kakemenn ned på høykant mellom bleieskift og amming. Mannen lar meg bestille en liten haug med klær. Jeg holder meg til gensere, siden størrelsen der ikke er særlig berørt av de siste seks kiloene som skal vekk. Jeg hører rykter om at amming forbrenner en god del kalorier for deg. Noen som vet om det stemmer – og isåfall hvorfor?

Stingene er ikke ømme lenger, bekkenløsningen forsvant tydeligvis idet frøken kom skytende ut og puppene mine er bare litt øm når de fylles opp av melk (og til mannens store glede hele to cupstørrelser større for en stakket stund). Derfor føler jeg meg superklar for Operasjon Fresh!

Og så plutselig dumper virkeligheten i hodet på meg. Store deler av dagen har jeg en liten frøken koblet på meg og jeg bruker all energi jeg klarer å samle opp på nettopp henne. Jeg er utslitt nesten hele døgnet og har overhodet ikke lyst til å skille lag med prinsessen min. Og det er ikke stort mer enn fem uker siden fødselen.

Realitycheck? Oh yes. I mellomtiden planlegger jeg å finne frem den store treningsballen min, treningsdvden og lange trilleturer i friskt tempo – mens jeg styrer og steller med den nye sjefen i huset som hverken er meg eller mannen.

Nyttårsforsett for 2013, kanskje?

4 kommentar to “Operasjon Fresh”

  1. Hanna 5. desember 2012 kl. 17:07 #

    Hehe, det er vanskelig å være vant til å være aktiv og effektiv, og plutselig bli overstyrt av noen som plutselig skal ha mat annen hver time, absolutt må bæsje når alle klærne er på og du er på vei ut døren, eller absolutt ikke vil sitte i ro i vognen når du bare skal innom butikken for å hente et par ting til middagen, og deretter henge i beinet ditt mens du lager middagen, som gjør at det som normalt tar 20 minutter plutselig tar, tja, to timer. Uten å overdrive. Men plutselig er det bare sånn livet er, og jeg ville ikke byttet det ut for noe 🙂

    Lykke til med vekttapet! Jeg klarte ikke å komme meg ned til pre-gravidvekta mi før jeg ble gravid igjen (jeg trente ikke et sekund heller, da), men nå er jeg der, etter to graviditeter, og det føles veldig godt. Magen er dessverre veldig deigete ennå, og jeg tviler på at den blir noe særlig fastere med tiden…

    • froekenk 5. desember 2012 kl. 21:38 #

      Ja, har fryktet at magen vil forbli som den deigen den er blitt.. Men det er faktisk ikke så verst. En svært liten pris og betale for lille vidunderet mitt!
      Dessuten ser jeg jo at de små pausene jeg har – brukes til dobesøk og spising, så noe særlig trening blir det vel ikke med det aller første.. hehe.
      Nå må jeg bare komme til erkjennelsen at jeg likegodt kan kjøpe nye bukser.. Måte på hvor lenge tights kan funke i hverdagen..

      Så om operasjon fresh går ad undas, så gjør det ikke så veldig mye. Premien min er den beste i hele verden, selv når hun bestemmer seg for å være våken hele natten… 🙂

  2. Monica Jensen 5. desember 2012 kl. 19:20 #

    Jeg veide 60kg da jeg ble gravid med Teo (er 170 høy). Gikk opp til 80kg i svangerskapet. Så 20kg kom på (tilsynelatende ut av det blå?) på mine 9mnd også. Tok ett år før jeg var nede i 60kg igjen. Til gjengjeld raste vekten ned da, og plutselig veide jeg 54….!

    Nå da jeg ble gravid veide jeg 58. Den dag i dag, 5,5 mnd senere, veier jeg 63. Håper ikke vekten kommer krypende opp mot 80 denne gangen, men det er utrolig hvor fort kiloene kommer på igjen…

    Mitt poeng er at du VIL nok gå ned, men det kan ta litt tid 😉 Du vil nok ikke bli like «stram i fisken» som før heller. Jeg følte det i hvertfall ikke sånn. Magen var flat, men ikke like stram… Kanskje ikke så rart, den strekkes jo en del 🙂

    Lykke til med operasjon fresh. Jeg kjenner meg veeldig igjen 🙂

    • froekenk 5. desember 2012 kl. 21:41 #

      Ja, klamrer meg til håpet om at magen vil bli like fast, men har vel erkjent at den forblir deigete 🙂
      Men åh – så verdt det!! Har til nå vært heldig med at kiloene pleier å justere seg til det «vanlige» etter unntakstilstander.. Men regner ikke med jeg ser 60 med det aller aller første..
      Jeg trodde før at jeg ville bli superdeppa av at kroppen forandret seg sånn.. men akk så lite det egentlig betyr når man sammenligner.. 🙂

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

