Fra tre til to

10 Dec

Jeg trodde jeg følte meg hjelpesløs da frøken var splitter ny og mannen og jeg forsøkte å finne gangen i det hele.
Etter han dro, følte jeg meg plutselig handlingslammet, innestengt og fortvilet.

Men det varte i cirka tre minutter.

image

Babyer lar deg ikke løpe hodeløs rundt deg selv, mens du fortvilet lurer på hvordan du skal få ting til å gå rundt. Selv nedgulpet, for sein til en avtale og enda en drittbleie etter du endelig har fått satt den gråtende babyen din i bilsetet fullt påkledd – vipper meg ikke av pinnen lenger.

Jeg har kjent meg virkelig motløs to ganger etter mannen dro. Og begge var midt på natten, mens frøken skrek av full hals og jeg kjente at jeg var så utmattet at jeg kunne ha sovet to døgn i strekk.

Men nød lærer naken kvinne å spinne, som mamma sier – og jammen fikk hun rett. Nå lager jeg frokost med en semi-sur frøken på armen og dusjer på under tre minutt. Jeg får med meg frøken i bilsete, stellebag, søppel, pus og vogn med meg ut ytterdøren i samme slengen. Det heftige muskelsvinnet jeg opplevde som gravid, er forsvunnet som dugg for solen.
Hello biceps!

Dagene våre glir fort inn i hverandre i et sammensurium av følelser og nye inntrykk. Og før jeg visste ordet av det, slo frøken til med å sove i fem timer i strekk (!!) etterfulgt av litt mat og tre nye timer i horisontalen. Så mamman selv våknet uthvilt for første gang på veldig, veldig lenge og kunne nyte synet av lille frøken uten andre forstyrrelser, som for eksempel når man er så trøtt at det gjør vondt i håret…

Men det er ingen tvil at jeg står ovenfor tusen forskjellige utfordringer som alenemor. Og det er nok bare en promille jeg kan se for meg på forhånd.
Så alenemødre – tips og lure triks mottas med stor takk!

6 kommentar to “Fra tre til to”

  1. Monica Jensen 18. desember 2012 kl. 18:10 #

    Stå på, du er flink ❤ Utrolig hva man klarer når man må! dette kommer du styrket ut av! 🙂

    Har dere hatt time hos en familieterapeut på familievernkontoret? Det må i boks før du kan søke på alt du har krav om. Det er et tiltak, men tro meg, du vil ikke gå glipp av alle de pengene 😉

    Du har krav på overgangsstønad, dobbel barnetrygd, småbarnstillegg og etterhvert støtte til barnetilsyn. du har også krav på å være i skatteklasse 2 🙂

    Får du det til å gå rundt økonomisk alene nå, er dette penger du fint kan spare. du har jo krav på dem, så ta i mot dem med åpne armer 🙂

    Det er i hvertfall et par tips på den økonomiske biten 🙂 Fortsatt lykke til ❤ Jeg lærte mye om meg selv tiden jeg var alene, blant annet hvor himla tøff og flink jeg er 🙂 det var ingen dans på roser, men gikk bedre enn først fryktet (over all forventning faktisk), og båndet oss imellom er tettere enn hos veldig mange andre mammaer/sønner ❤

    • froekenk 18. desember 2012 kl. 22:38 #

      Tuuuusen takk, søte deg! Har jeg rett på overgangsstønad, når jeg har foreldrepenger pga permisjon?? Sånn info er uvurderlig!
      Har ringt familievernkontor og venter på time. Heldigvis vet jeg et par sånne småting pga jobben, men alenemor-jungelen er langt større enn forventet. All cred til deg som holdt ut!!

      Og tusen takk søte deg – for alltid like fine ord, jeg tror ikke du aner hvor godt de gjør. Jeg er ganske sikker vi hadde kommet godt overens i «virkeligheten» også! 🙂

      • Monica Jensen 18. desember 2012 kl. 22:54 #

        Bare hyggelig det 🙂 Ja, du har krav på OS ved siden av lønn/perm.penger 🙂

        Det tror jeg også vi hadde 😀 det er synd du bor på andre siden av fjellene 🙂

      • froekenk 19. desember 2012 kl. 09:52 #

        Jaa.. Er et stykke unna, hehe. Tusen takk for tips, da kommer jeg til å søke om alt jeg kommer over – så får det i beste fall havne på sparekontoen 🙂

  2. Monica Jensen 18. desember 2012 kl. 18:10 #

    ps: har stemt på deg som mest velskrevne på http://www.foreldremanualen.no/2012/12/mammablogg-awards-2012-na-kan-dere-nominere/#idc-cover 🙂

    • froekenk 18. desember 2012 kl. 22:42 #

      Oi, hva er dette?! Herregud, nå blir jeg jo helt rørt her.. Men må jo si at bloggen din fortjener en nominasjon langt mer enn min! Dette skal tas nærmere i øyensyn 🙂 Søte deg!

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

