Året som var

30 Dec

Oh lord. Dette året har vært det lengste og korteste i hele mitt liv, det aller beste og det aller verste. Det kan vel oppsummeres ganske kort og greit, vil jeg tro. Mesteparten av året var jeg gravid, og resten.. Det husker jeg ikke så mye av, gitt.

Januar:
Meg og Mannen hadde bestemt oss for å prøve å få barn en fuktig kveld i desember. Det var i januar jeg kastet p-pillene, i den tro at det ville ta månedsvis å bli gravid.

Februar:
Jeg stirret katatonisk inn i veggen da jeg testet positivt på graviditetstesten, som Mannen på død og liv ville ta – selv om jeg insisterte på at det ville ta lenger tid å bli gravid. Kanskje et år til og med.
Dette var også forøvrig den siste gangen jeg smakte alkohol og tok meg en røyk.

Mars:
Etter å ha lidd meg igjennom arbeidsdagene mine med heftig kvalme og bekkenløsning, bestemte jeg meg for å fortelle sjefen min at jeg var gravid, selv om jeg ikke var over de magiske 12 ukene. Jeg grudde meg så bare juling, spesielt siden hun ikke akkurat er fan av de som driver med reproduksjon..
Det gikk som bare juling, og jeg fortsatte å knaske Marie-kjeks til den store gullmedaljen og lot det være en hemmelighet for resten av verden litt lenger.
Denne måneden fant jeg fort ut at selv om man er gravid, så forsvinner ikke røykesuget.
Mannen fylte år, og det feiret jeg med å eksplodere konfetti over hele soverommet.

mars

April:
Den tiende dagen i denne måneden var jeg og Mannen på ultralyd i uke 11 for å sjekke tilstanden inne i magen min. Jeg synes det var sprøtt å høre hjerteslag, men gråt først da jeg så bevegelsene der inne. I slutten av denne måneden slapp vi nyheten om lille frøken, og ekstasen var til å ta og føle på. Hehe.

2012-04-11 01.16.00

Ble 50 % sykemeldt på grunn av den jævla bekkenløsningen, som legen absolutt ville kalle ischias. Kjøpte meg krykker på Enklere Liv og syntes generelt veldig synd på meg selv.

Mai:
Kvalmen forsvant, det var definitivt et av høydepunktene denne måneden. Bekkenløsningen, derimot – ble verre.
Vi fikk vite at det var en liten frøken som sprellet rundt inne i magen og Mannen var i ekstase!
Mammaen min løp til nærmeste garnbutikk og handlet inn halve butikkens beholdning av rosa garn og jublet i kor med Mannen.

Juni:
Sommerferie! En uke på Korfu med Mannen, hvor jeg fikk erfare at total avholdenhet på ferie egentlig er noe drit. Spesielt når Mannen nøt kalde halvlitere ved bassengkanten, og jeg slurpet i meg brus… Og deretter en deilig uke på hytten i Trysil, hvor vi bare slappet av, nøt hverandre, fulgte med på ABB-saken (møkkamann) og lo av den Rettssakkyndiges Kommisjon og fluefisket.
Høydepunktet var imidlertid at vi begge fikk kjenne de første sparkene fra frøken! Dette var på mange måter årets beste måned, hvor vi fikk slappet av og nyte hverandre etter en hektisk vår.

Juli:
Jeg gikk i kjelleren, og ble et år eldre. 26 år gammel og inntørket. Feiret bursdagen min edru for første gang på veldig mange år og innså at jeg hadde mistet noen gode venner i løpet av de siste månedene. Merkelig måned.

August:
Kjente utålmodigheten min begynne å bevege seg i takt med redselen for alvoret vi stod ovenfor. Klasket til med en reunion med folk fra Ungdomsskolen, og ble indignert fordi en gammel klassekamerat forsøkte å beføle puppene mine. Og jeg som var 7 (!) måneder på vei! Usj.
Helt på tampen av måneden tok kjedsomheten overhånd og bloggen ble født. Hurra!

September:
Etter å ha blitt 100 % sykemeldt tok kjedsomheten i alle fall overhånd, og jeg begynte å strikke og kokkelure ut andre prosjekter som aldri kom helt i gang. Gledet meg til frøkens ankomst, parallellt med å grue meg til fødselen.

image

september

Oktober:
Kort oppsummert: Høygravid og sykemeldt, litt for mye fritid.
mage

Litt panikk i midten av måneden og mye sykehusbesøk – før frøken kom skytende ut i slutten av måneden, akkurat tidsnok til å bli et oktober-barn – og jeg og Mannen – verdens lykkeligste.

2012-11-03 11.01.34

November:
Husker jeg svært lite av. Ammetåke og barseltårer var beskrivende for november. Mye vondt, lite søvn og mye amming. Tror jeg var i krise store deler av måneden.

Desember:
Møkkamåned. Mannen og meg gikk hver våre veier og jeg ble alenemor. Det blir vel overflødig å si at julen har vært noe dritt.
Ellers pusset mammaen min opp stuen min for å muntre meg opp.
SONY DSC
wpid-20121212_010236.jpg

Det var mitt år i svært korte trekk.
Skulle egentlig dratt til Trysil på hytten for nyttårsfeiring, men det ble nå slik en gang at det utgikk.
Bekvemmelighetene med sitt eget hjem, da du. Mammaen min og pappaen min er så snille at de vil være hjemme i Bergen og feire (phøy) nyttår med meg og frøken. Det er jo strengt tatt bare et fåtall som vet om bruddet mellom meg og Mannen, og jeg orker ikke rippe opp i det. Dessuten hater jeg nyttårsaften og ser nesten frem til å bare spise pinnekjøtt og gå i pysjbukse.
Det var jo egentlig slik den skulle bli feiret uansett, bare at det var meningen at jeg og Mannen skulle kose oss alene med vår lille skatt. Slik kan ting gå, gitt.

Nå ser jeg virkelig frem til 2013. Forhåpentligvis blir ting lysere i takt med solen kommer tilbake, og at livet etter hvert vil føles litt mer helt.

Jeg vil ønske alle mine fire (!) lesere et riktig godt nyttår!

8 kommentar to “Året som var”

  1. Lene 31. desember 2012 kl. 01:58 #

    Har akkurat funnet bloggen din og liker den veldig godt. Håper på bedre tider i 2013!! Godt nyttår 🙂

    • froekenk 1. januar 2013 kl. 14:57 #

      Tusen takk for det 🙂

  2. Hanna 31. desember 2012 kl. 05:51 #

    Frøkna di er så skjønn 🙂 Håper 2013 blir flott for dere begge!

    • froekenk 1. januar 2013 kl. 14:57 #

      Åh, takk for det.. Helt objektivt sett er jeg helt enig!! 😉

  3. ingvild 31. desember 2012 kl. 09:49 #

    Godt nytt år, du også! Håper du får en rolig, og fin feiring. Pysj og pinnekjøtt høres fantastisk ut, så det må du nyte! 🙂

    • froekenk 1. januar 2013 kl. 14:58 #

      Det var deilig med koseklær, pinnekjøtt og masse godis 🙂

  4. Monica Jensen 1. januar 2013 kl. 15:58 #

    Godt nytt år, fine du ❤ Det hørtes ut som en perfekt feiring av det nye året spør du meg! 🙂

    2013 kan bare bli bedre. og nå har du i tillegg en nydelig liten frøken, som elsker deg høyere enn alt annet, og du tilbake. Ikke noe er bedre enn det ❤

    • froekenk 1. januar 2013 kl. 20:29 #

      Tusen takk for det, søte du ❤
      Jeg fikk gå inn i det nye året med det lille mennesket jeg elsker mer enn noe annet i armene mine 🙂 Det blir knapt bedre enn det 🙂

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

