Jeg vant, jeg vant!

20 Jan

Det er helt klart at jeg har vunnet i foreldre-lotteriet. Både mamma og pappa har utallige ganger bevist at de er aller best. Kan jo for eksempel nevne et ferskt eksempel hvor mamma pådro seg betennelse i skulderen fordi hun malte stuen min. Eller pappa som går på lang trilletur på eget initiativ, slik at jeg skal få sove noen timer. Og det aller siste; jeg så et blad mamma hadde – som lå åpent, tydeligvis og tilfeldigvis på en strikkeoppskrift. Jeg kom i skade for å nevne at det var veldig fint – og her er resultatet av kommentaren min:

image

Og dette er bare de små tingene. Jeg tror jeg er flink til å fortelle dem hvor mye jeg setter pris på dem, men jeg tror også at de vet hvor stor pris alle setter på dem. Alle mine venner forguder dem, mine brødrers venner, hele nabolaget og hele slekten. Mamma er hobby-psykolog for ene halvparten – pappa for den andre.

For tre år siden mistet jeg egentlig pappaen min. Hele tre ganger. Først døde han i bilen midt i veien, midt på natten – men det kom tilfeldigvis en taxi med tre leger forbi. Så døde han på vei til sykehuset og enda en gang under operasjon. Jeg trenger vel ikke si at de var den tøffeste tiden i livet mitt og det har bidratt til at jeg aldri tar hverken han eller mamma for gitt igjen. Det går ikke en dag forbi uten at jeg forteller dem hvor glad jeg er i dem. Da pappa lå i koma den gangen, hadde jeg gitt alt for å kunne fortelle han en siste gang hvor høyt jeg setter han.

Så.. De er ikke bare gode foreldre, men også fantastiske forbilder. Og det er ingen tvil om at jeg ønsker meg det de har. De har vokst sammen i løpet av årene, men er hver sitt menneske utenom også. De trives så godt i hverandres selskap at de kan være i ødemarken på hyttetur i ukesvis, uten å ta på tv’en. De er så glade i hverandre at de viser det til hverandre hver dag, selv om de ha vært gift i over tredve år. De kjenner hverandre så godt at i blant trenger de ikke utveksle alle de overflødige ordene.

Er det rart at jeg har skyhøye forventninger om hvordan mitt liv skal bli? Kanskje jeg er blitt miljøskadet av oppveksten min, siden jeg forventer et så solid og slitesterkt forhold som deres er. Nå er det ikke perfekt, så mye vet jeg. Ingen forhold er vel feilfrie. Men det er langt flere gode dager enn dårlige – og det er vel det livet stort sett handler om.

6 kommentar to “Jeg vant, jeg vant!”

  1. Siv-Helene 22. januar 2013 kl. 10:39 #

    Hei 🙂

    Jeg er på utkikk etter flere blogger og lese.. Og ser at du har ei jente født i okt 12.. Det har jeg også 🙂 Vil gjerne følge bloggen din videre..

    Om du vil følge min kan jeg sende deg en invitasjon på e-post ? Legg den igjen her 🙂

    Ha en fin dag 🙂

  2. Hanna 22. januar 2013 kl. 11:21 #

    Så fint skrevet om foreldrene dine! De høres jo helt fantastiske ut 🙂 Men herregud, så forferdelig med pappaen din! Er han helt frisk nå? Og hva i all verden er egentlig oddsen for at en taxi med tre leger skulle komme forbi akkurat da?!

    • froekenk 22. januar 2013 kl. 11:50 #

      Jaaa, pappa vant egentlig tre ganger i Lotto han.. veien var øde og forlatt, seint en lørdagskveld/natt og der kommer det én bil.. med leger i. Hadde det ikke vært for akkurat det, så hadde ikke pappa vært idag! Pappa ble hjerteoperert etter langt om lenge, og recoveryen har vært så som så. Han er helt frisk i hjertet sitt, men sliter mye med ettervikrninger av blant annet at de skar over muskler i brystet for operasjonen osv. Men det er plager som man kan leve med, og tror han er nokså takknemlig for hver dag han får! Sånn alt i alt, så har han et superfriskt hjerte nå.. Nå må han bare være flink til å ta vare på seg selv 🙂

      Og jaaaaa. De er en drøm. Jeg var klar over det til og med da jeg var en trassig tenåring 😉

  3. Siv-Helene 22. januar 2013 kl. 15:51 #

    Har sendt deg invitasjon 🙂

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

