Ammehelvete

22 Mar

Min lille Frøken er uten tvil ganske bestemt. Venninnen min trøstet meg med at det er fordi hun er vant til å bli hørt. Når man jobber med barn, så er det vel lett for at alt du har lært av teori kverner i bakhodet og gjør deg smålig gal. Det er ikke alltid like effektivt å minne seg selv på at man må bruke sunn fornuft, sunn fornuft.

image

Ammingen har – uten tvil – vært helt jævlig fra starten av. Joda, noen ganger ler jeg litt når melkespruten står og Frøken gauler av full hals. Men det er faktisk nokså slitsomt når hver amming på dagtid er en kamp.

Siden jeg introduserte fast føde til henne, har hun også virket nokså uinteressert i hele ammingen. Siste amming før leggetid og om natten foregår som regel uproblematisk, men resten av døgnet er forferdelig.

Så.. Hun har hele tiden blitt steik forbanna når jeg har forsøkt å gi henne melk på flaske. Dritsur, faktisk.
Så gikk det over til tøys. Hvor hun smilte med tåtesmokken i munnen og melken rant nedover haken…
Etter en ukes tid i resignasjon, hadde jeg en forferdelig dag hvor hun hylte så forferdelig under amming at jeg bare bestemte meg for at noe måtte gjøres. Jeg mikset litt morsmelkerstatning, blandet ørlitt malt nedi og satte henne i vippestolen (hvor all mating foregår). Etter tre kvarter hadde vi fått nedpå alt. Det ble tydelig at hun ville ha, hun bare ikke mestret teknikken.

Neste dag blandet jeg dobbelt så mye erstatning og pinadø slukte hun det på en-to-tre! Men jeg tar ingen gleder på forskudd. Hun er kjent for å gå tilbake på prestasjoner. Men endelig ser jeg en ende på den kampen ammingen har vært i snart fem måneder.

Hvis hun tillater, så kaster jeg inn håndkleet gradvis. Som helsesøteren sa, amming skal ikke være noe jeg skal holde ut. Og jeg driter i hele ammehysteriet som blir trøkt nedover deg fra sekundet du er smelt på tjukken. Jeg ser alle fordelene med amming, ingen tvil. Men jeg er ikke en dårlig mor dersom jeg velger å svitsje over til erstatning. (Nå er håpet å kunne delamme på nattestid, men hører rykter om at hvis flasken først foretrekkes – så er pupp ut).

For å finne noen andre positive ting, så kan jeg isåfall faktisk snart se frem til å få håret mitt gradvis tilbake. Frisøren min lo godt og sa at jeg kunne drite i at håret begynte å vokse ut igjen, før ammingen tok slutt. Seriøst, jeg har fått viker. VIKER! Hahahahahahahahhaha. Jeg dauer.
image

Jeg vet ikke helt hvor jeg ville med dette. Jeg er sliten, lykkelig og optimistisk. Drømmer om en hverdag uten kamp og hyling mens jeg vifter med puppen.

Ah, livet. Hadde ikke byttet ut grøt-nyser i ansiktet, stinke-fiser og babylatter for noe i verden.

2 kommentar to “Ammehelvete”

  1. Hanna 22. mars 2013 kl. 13:23 #

    Det er virkelig et hysteri, dette med amming. Ammer du ikke er du en dårlig mor, ammer du for lenge er du en dårlig mor. Slutter du å amme før «normalen» får du rare blikk. Ammer du ofte får du høre: «Skal du amme igjen?!». Man kan ikke vinne 🙂 Og det aller beste er jo at både mor og barn er fornøyde 🙂

    • froekenk 22. mars 2013 kl. 20:28 #

      Hear hear! Er så hjertens enig! Tror at alle har en mening om alt når det kommer til barn.. Men du sa det enkelt.. man kan bare ikke vinne, hehe.

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

