Og flaske nummer førti is the winner!

28 Mar

Som sagt tidligere, så har ammingen vært et helvete for både Frøken og meg. Og jeg har i utgangspunktet vært så bestemt på å klare det, at jeg aldri har gitt henne flaske. (Jeg har vært med henne siden hun ble født, og har dermed heller ikke hatt behov for det.)

Men når man da endelig forsøker å gi henne flaske når hun er noen måneder gammel, skal jeg love deg at det ikke var barebare. Hun har vært alt fra illsint til å bare fjolle med tuten, smiler mens tungen sjekker ut tuten.

Og jeg har lirket og lurt. Tatt på morsmelkerstatning med litt malt ekstrakt for å gjøre melken søtere, forsøkt Nestlé sine drikker (sviske og noe fruktgreier) og faktisk oppløst litt fruktpuré med ørlitt sukkervann. Hun har syntes at smaken har vært godt på alt, men ikke voldsomt at hun da begynte å suge fornøyd.
Hun lå i stedet og smilte til meg og blåste på tåtesmokken og slikket fornøyd de dråpene jeg presset ut.

Fersk i gamet og hysteri-påvirket av sykehuset, gjorde jo at jeg ikke engang ville gi Frøken smokk før ammingen var veletablert. Dette førte jo til at hun ikke skjønte en dritt da jeg først forsøkte etter noen uker. Og jeg prøvde forskjellige smokker. Avent sine var en vits, Tommee Tippee var et ærlig forsøk og MAM kunne jeg egentlig bare glemme.

Den ene svigerinnen min anbefalte NUK-smokker og den andre anbefalte å dyppe smokken i malt ekstrakt.
Det gjorde jeg, og VIPS tok hun smokk! Min lille urolige og kosete skrike-frøken har nytt godt av å ha en smokk, selv om hun ikke alltid trenger den. Og etter en stund – da hun endelig skjønte greien med smokk, gikk jeg over til MAM sine smokker – og de liker hun tydeligvis enda bedre når hun først forstod greien.

Så etter å ha prøvd utallige tåteflasker uten hell, ble jeg litt motløs. Jeg har sett forbauset på venninnene mine som får avkommene sine til å drikke av Avent sine flasker, siden Frøken hater dem så fryktelig. Jeg har vel i grunn prøvd det meste av de mest populære, uten nevneverdig hell.

Jeg klødde meg i hodet, googlet NUK, havnet inn på Jollyroom.no og klikket hjem et utvalg av NUK sine tåteflasker deres i håp om at de ville gjøre samme susen som smokken.

741349_nuk_300ml_paradise_r_d

Det var ikke slik at hun mirakuløst tok denne flasken, og den var ikke heeeelt lik smokken naturligvis. Jeg fikk til og med min mor til å forsøke å gi henne flaske, uten hell. Etter jeg introduserte fast føde, har hun vært nokså uinteressert i pupp – så det føltes plutselig ut som om det hastet en smule med å få henne til å forstå tåteflasken.

Én dag, gikk ammingen helt til pieces. Det var så vanvittig hyling, og jeg fikk ikke i henne melk overhodet. Da bare gikk det et lys oppe i skallen min. Jeg blandet ut litt morsmelkerstatning, satte henne i vippestolen som hun kun sitter i ved mating og forsøkte.

Hun strakk seg selvfølgelig etter flasken og hogget etter den – som med alt annet som kommer innen hennes rekkevidde. Tygget, så forbauset på meg.. Sugde litt, det gikk skeis.. Så gikk det opp for meg, det helt åpenbare, egentlig. Hun har jo ikke peiling på hvordan det gjøres! Men denne flasken var i alle fall både mer interessant og tuten er formet slik at den visstnok skal stimulere sugerefleksen til amme-babyer.

Vi brukte laaaaang tid, men etter langt om lenge hadde hun fått i seg 50 ml, og det var en start. Jeg forsøkte meg frem dag etter dag, og vips skjønte hun greien! Jeg prøver å trappe ned hele ammingen, sånn at hverken Frøken eller puppene mine får sjokk. Men enkelte dager må jeg bare gi opp hele amme-prosjektet og gi henne flaske isteden. Så vi beveger oss sakte men sikkert mot noe som forhåpentligvis blir en bedre hverdag for oss begge.

Det føles litt som en befrielse, egentlig. Der satte sikkert en god del helsepersonell kaffen i halsen (og jada, jeg vet de er pålagt til å fremme amming og stort sett legge lokk på hele flaskemating.. Molbo-Norge), men ammingen har vært et helvete fra ende til annen for vår del.

Pose og sekk, sier du? Ammingen på nattestid går veldig rolig og koselig for seg, og er forsåvidt de eneste kose-stundene amming har gitt oss. Jeg vil selvfølgelig forsøke å holde fast ved dem, men hører fra de aller fleste at til slutt vil flaske foretrekkes uansett.
Så da holder jeg fast ved dem, så lenge det fortsatt er kos – og så får vi kose oss på andre måter når det engang tar slutt.

Sånn helt på tampen, siden jeg driver og anbefaler ting her og greier – så synes Frøken denne er fryktelig kjekk;

108399_1

Vel, dætt var dætt.

Tommel opp for NUK og Jollyroom.no som har superrask levering!

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

