Syv måneder og litt

2 Jun

Jada, så.
image

Altså, nå føler jeg tiden flyr! Selv om det selvfølgelig virker som en halv evighet siden jeg lå og spydde som en gris av de vanvittige riene og deretter trøkket ut lille Frøken – så har tiden begynt å fly forbi de siste to månedene. Her går vi fra en hjelpesløs krabat som ligger og vifter med armer og bein, til BANG! – sette seg opp med super balanse og kryper så fint på alle fire.

Det har jo selvsagt bydd på en del utfordringer. Jeg har allerede flere ganger flydd rundt og stappet ledninger inn i stikkontakene, fordi jeg aldri hadde nådd frem til roteskuffen, hvor barnesikringene ligger. Hun tok meg jammen på senga med hele krypingen. Men det er motivasjonen det står på, tro meg. Jeg la mobilen fra meg på gulvet, halvannen meter fra Frøken. Og der fikk hun øye på vidunderet, som hun smiler stort av hver gang hun ser. Jeg ante ingenting før jeg hørte det ble helt stille, bare litt baby-pust (som jeg er skråsikker på at hun prøvde å gjøre så lav som mulig, for at jeg ikke skulle høre henne komme) – før hun gliste stort og satte de små, tjukke, klamme klepto-pølsene på mobilen.
Og siklet litt på den, bare for sikkerhets skyld.
image

Lille synes det er rasende festlig å farte rundt i leiligheten. For ikke å snakke om å åpne den lille skapdøren hvor jeg har trøkket inn alt som heter dvd’er (i alle fall halvparten av samlingen). Da snur hun seg og kikker over den dritlille skulderen sin og smiler lurt til meg.
Dét smelter mitt mammahjerte, i alle fall!

Og søvn. Arg. Jeg kan ikke FORDRA folk som bare «åååh, min baby har DET sovehjertet, hun bare sover og sover – og sovner av seg selv og alt. Ja, og hun har sovet hele natten fra hun ble født. Åååååh, alt er så superfantastisk, hun bare sover og sover og det er aldri noe problem. Og jeg får sove kjempemasse og jeg er nesten aldri trøtt fordi babyen min sover og sover og sover om natten. Har jeg nevnt at babyen min sover godt om natten?»

… Nå skal ikke jeg klage, egentlig. Jeg har overlevd det søvn-helvetet Frøken stelte til i månedsvis. Alene.
Men jeg kjenner at når folk står og holder foredrag om hvor perfekt allting er, så har jeg egentlig litt lyst å spy på dem.
Ja, jeg sa det.
Spy.

Men nå begynner det å lage seg til for oss også. Jeg må bare begynne å tenke litt mer etter. Den lille klumpen som engang sjeglet med øynene sine, har plutselig blitt en liten detektiv som får med seg alt.
Jeg kastet soft-isen min nesten urørt her om dagen, fordi hun satt omtrent og siklet mens jeg trøkte trynet full i is. Hun har jo aldri brydd seg om hva jeg spiser, men nå skal alt inspiseres. Og smakes på. Og sikles på.

Fy søren, hun har bikket syv måneder. Jeg burde vel sluttet med banningen min for lengst.
Sukk.

4 kommentar to “Syv måneder og litt”

  1. Olaug 2. juni 2013 kl. 21:14 #

    Så herlig liten frøken 🙂 min vetlegut er blitt fem mnd og øver seg veldig på å komme seg på fram! Tida går så vannvittig fort!

    • froekenk 6. juni 2013 kl. 08:00 #

      Ja, det er sikkert og visst! I begynnelsen gikk det treigt, synes jeg.. Men det endret seg fort 🙂

  2. Monica Jensen 2. juni 2013 kl. 22:27 #

    Ja, og vips så er hun fire år 😀

    Jeg kjenner igjen det med søvn. Jeg sov ikke på to år med nr 1. Tenkte på søvn 24/7 og holdt på å bli GAL til tider! Så for meg det samme med nr2. Hun derimot sover og sover og sover.. og sover hele natten.. og sovner av seg selv.. og hele sulamitten.. Så nå er jeg en av de mammaene, som holder pusten og nyter det så lenge det varer – for klok av skade; det kan snu!

    Håper alt er bra med dere ❤

    • froekenk 6. juni 2013 kl. 08:02 #

      Du får lov til å lovprise sovingen til lille prinsessen din – fordi du vet akkurat hvordan det er motsatt!
      Er kjempeglad på dine vegne, tro du meg! Og så gir det meg håp om at hvis jeg får et barn til, så trenger det ikke være det samme helvetet.. Puh.

      Hold pusten du! Men jeg krysser fingrene for at de gode søvnvanene hennes fortsetter ❤

      Stor klem!

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

