Mammahjerte

19 Jun

Akk ja. Livet som mamma byr på nye utfordringer når hun lille har begynt å reise seg opp overalt.

image

Du kan tro jeg fikk hakeslepp når jeg så min lille baby krype inn på rommet sitt (med meg luskende etter), hvor hun tok tak i den lille benken sin, reiste seg opp selv og grept tak i favorittbamsen sin. Hun var akkurat fylt syv måneder og jeg trodde knapt mine egne øyne.

image

Og så ble jeg fryktelig stolt. Så klart. Men uansett hvor godt man passer på, blir det en del knall og fall. Og små blåmerker.
Da er det ekstra godt med trøst og kos, helt til de små, klamme babyhendene griper tak i håret mitt og røsker til. Og ler.

image

Jeg kan ikke beskrive hvor dårlig samvittighet man får når man nettopp er blitt mamma for første gang, og alle forteller deg at du må nyte den første tiden. Men så griper barselstårene deg, det river i underlivet, brystvortene blør, du er utmattet, trøtt og i villrede.
Bortsett fra den overveldene kjærligheten jeg følte for Frøken, fra sekundet jeg fikk se henne – så hadde i alle fall jeg det jævlig! Og samvittigheten gjorde det enda verre. Jeg måtte jo kose meg… Og der satt jeg og gråt, med smerter – og ante ikke hva jeg drev på meg. For å være ærlig.

Men nå, dere. Nå nyter jeg det! Selv hvor trøtt jeg er om morgenen, hopper nesten hjertet ut av brystet mitt når jeg plukker opp min lille skatt fra sengen sin og overøser henne med kyss og klemmer.

Jeg har begynt å søke jobber til permisjonen er over (har et vikariat som går ut neste måned…), barnehage-styret er begynt etter mye rot fra barnehagenes side og jeg går aktivt inn for å nyte hver bidige dag sammen med mitt lille hjerte.

image

synes jeg at tiden flyr!

3 kommentar to “Mammahjerte”

  1. Hanna 19. juni 2013 kl. 16:02 #

    Husker da jeg var yngre og de voksne sa at tiden flydde, men det var jo ikke sant, for det var jo sååå lenge til jeg hadde bursdag… 😉 Men herlighet, som tiden flyr når man har barn! Spesielt den første tiden, synes jeg. Flink Frøken er 😉

    • froekenk 20. juni 2013 kl. 20:59 #

      Ja, det husker jeg også. Og sommerferien varte i en halv evighet!
      Husker jeg nesten ble skuffet da ene professoren på universitetet sa det åpenbare;
      At det føles ut som om tiden går fortere, jo eldre man blir – fordi man har opplevd det aller meste før.

      Så enkelt svar på det, gitt.

      • Hanna 23. juni 2013 kl. 08:36 #

        Smart professor 🙂

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

