Ærlighetens time

20 Jun

Normalt så synes jeg ingenting om sånne «lister», men denne var litt utenom den vanlige – jeg ramlet over den på lizbethosnes.com, og tillater meg selv å tjuvlåne denne.
Får være et bedre alternativ til en spørsmålsrunde med bare to spørsmål. Dessuten fikk denne meg til å tenke. Masse.

Okey, without further ado;

1 Hvor gammel ville du vært hvis du ikke visste hvor gammel du er?
Håååå, jeg er helt klart en gammel sjel. Kanskje sytti.

2 Hva er verst – å feile, eller å aldri prøve? 
Å aldri prøve.

3 Hvis livet er så kort, hvorfor gjør vi så mange ting vi ikke liker, og liker så mange ting vi ikke gjør?
Fordi livet bare er sånn. Jeg tror de tingene vi liker kunne blitt rimelig kjedelig etterhvert, om vi aldri gjorde mindre gøye ting også. Man trenger kontraster for å sette pris på det gode.

4 Når alt er sagt og gjort, vil du da ha sagt mer enn du har gjort?
Jeg vet ikke om jeg skal skylde på lav IQ, eller om det er fordi jeg ikke har sovet virkelig godt en natt på snart ett år.. Men, hæ?!
Uansett. Ja, jeg tror det.
Selv om jeg er en sucker for ærlighet og samtidig vet at ikke alt trengs å sies – så tror jeg kanskje at jeg hadde hatt godt av å bryte ut av selvbeherskelses-skallet i blant likevel.

5 Hva er den ene tingen du helst ville ha forandret med verden?
At alle mennesker burde vært fylt av mer kjærlighet for hverandre.

6 Hvis lykke var den nasjonale valutaen, hva slags jobb ville ha gjort deg rik?
En kombinasjon av Frøken, yrket jeg allerede har og dyr.

7 Gjør du det du har troen på, eller nøyer du deg bare med det du har å gjøre?
Defintivt det jeg har troen på. Jeg har aldri fryktet å gå veien jeg selv ønsker.

8 Hvis gjennomsnittlig levealder for et menneske var 40 år, hvordan ville du ha forandret på livet ditt?
Reist mer, fått en hel haug med unger (…) og bodd ved sjøen.

9 I hvilken grad har du faktisk kontrollert hvilken retning livet ditt har tatt?
Alle valg jeg tar, er mot drømmene mine.

10 Er du mest bekymret for om du gjør ting rett, eller om du gjør de rette tingene?
Ingen av delene. Jeg føler hjertet mitt, noen ganger hjernen min – men ser aldri tilbake på ting i anger.
Jeg vil tørre og påstå at jeg har lært av mine feil. Derfor gjør det ingenting og gjøre flere.

11 Du skal ha lunsj med tre personer du respekterer og beundrer. Alle tre begynner å kritisere en nær venn av deg, uten å vite at hun er vennen din. Kritikken er usmakelig og urettferdig. Hva gjør du? 
Been there, done that. Setter foten ned og sier at dette gidder jeg ikke høre på eller være en del av.
Og ber dem skamme seg (jepp, gammel sjel).

12 Hvis du kunne gitt et nyfødt barn bare ett eneste råd, hva ville det ha vært? 
At så lenge du ønsker noe sterkt nok, så kan drømmene dine gå i oppfyllelse.

13 Ville du ha brutt loven for å redde en du elsker?
Uten tvil.

14 Har du noen gang sett galskap, der du senere så kreativitet?
Hm. Ja, når du spør så…

15 Er det noe du vet du gjør annerledes enn de fleste andre?
Nja, njo.  Men vi er så ulike alle sammen, så hvem vet om galskapen min går igjen hos andre…

16 Hvorfor er det slik at de tingene som gjør deg lykkelig, ikke gjør alle andre lykkelige?
Fordi vi er alle forskjellige, drømmer om ulike ting og setter pris på forskjellige ting.

17 Hva er den ene tingen du ikke har gjort, som du virkelig har lyst til å gjøre? Hva er det som hindrer deg?
Vel… Når jeg tenker meg om, så er det vel ingenting av stor betydning, gitt. Joho!!

18 Holder du fast ved noe du burde ha gitt slipp på?
Hvem vet, i det kaoset jeg befinner meg i. Men hjertet sier nei.

19 Hvis du noen gang ble nødt til å flytte til et fylke eller et land, annet enn det du bor i nå, hvor ville du ha flyttet, og hvorfor?
Hadde svart Sør-Afrika, men hadde aldri turd å ha Frøken der. Mitt eget møte med Sør-Afrika var både farlig og vakkert.
Sååå.. England. Aner egentlig ikke, med tanke på det finnes mye dritt der. Men der er noe magisk ved det landet. Uten tvil.

20 Trykker du på heisknappen mer enn én gang? Tror du virkelig det gjør at heisen kommer raskere?
Nei, men jeg stirrer på den.

21 Ville du heller vært et bekymret geni, eller en fornøyd enkel en?
Fornøyd og enkel. Lykkelig uvitende, kaller jeg det!

22 Hvorfor er du du?
Fordi jeg er summen av familien min, erfaringene mine og tankene mine.
Og fordi jeg tør.

23 Har du  selv vært den typen venn du ser etter hos vennene dine?
Det vil jeg absolutt påstå.

24 Hva er verst – at en god venn flytter, eller at du mister kontakten med en god venn som bor i nærheten?
Kommer helt an på. Er fortsatt knust over at en av mine beste venner flyttet til Spania for åtte år siden, og tenker som regel at det er en grunn til at man mister kontakten, om man er nær eller fjern.

25 Hva er du aller mest takknemlig for?
Min lille Frøken. Uten tvil.

26 Ville du heller ha mistet alle minnene dine, enn å aldri igjen kunne være i stand til å lage nye?
Tough one. Jeg har virkelig hatt et godt liv på mange mulige måter – men det er først nå mitt lille hjerte er kommet til verden og det er minner av henne jeg vil sette høyest.

27 Er det mulig å kjenne sannheten, uten å utfordre den først?
Ja, det tror jeg så absolutt. Noen ganger så bare vet du det. Langt inne i hjertet.

28 Har din største frykt noen gang blitt virkelighet?
Ja.

29 Husker du den gangen for fem år siden da du var utrolig ute av deg? Betyr det egentlig noe nå?
Ja, levende. Og ja, det betyr fortsatt noe for meg. Det har bidratt til å endre meg og jeg bærer det med meg i hjertet hver dag.

30 Hva er ditt lykkeligste barndomsminne? Hva er det som gjør det så spesielt?
Håhåh, vanskelig! Jeg tror ikke det er et spesielt minne, men heller den konstante følelsen av å være elsket. Og trygg.

31 På hvilket tidspunkt i nær fortid har du følt deg mest lidenskapelig og levende?
Kan jeg svare alltid? Jeg tror det ligger i personen jeg er.

32 Hvis ikke nå, når da?

33 Hvis du ikke har oppnådd det enda, hva har du da å miste?
Muligheten til å oppnå det.

34 Har du noen gang vært med noen, ikke sagt et ord og gått derfra igjen med følelsen av at du har hatt den beste samtalen noensinne?
Jeg er nokså verbal av meg, gitt. Kan ikke huske at det noensinne har skjedd. Kanskje bortsett fra kleine heis-turer med ukjente.

35 Hvorfor skaper religioner som i utgangspunktet støtter kjærligheten, så mye krig?
Det finnes nok ikke et kort og godt svar på det spørsmålet. Men religion tolkes ulikt, religion brukes som en begrunnelse og religion rettferdiggjør tydeligvis mye.

Ikke rart jeg ikke er religiøs.

36 Er det mulig å vite, uten det minste tvil, hva som er godhet og hva som er ondskap?
Ja, men kanskje ikke i alle tilfeller.

37 Hvis du vant 5 millioner, ville du ha sluttet i jobben din?
Aldri! Fem millioner hadde nok ikke vart i evigheter, og dessuten blir jeg sprø av å ikke ha noe konkret, fast – der folk forventer noe av meg.

38 Ville du heller hatt mindre jobb å gjøre, eller enda mer å gjøre, som du liker å gjøre?
Helt klart mer av det jeg liker.

39 Føler du at du har levd denne dagen hundre ganger før?
Utad kunne jeg svart ja. Men slik jeg føler det på innsiden – absolutt ikke…

40 Når var sist du marsjerte inn i stummende mørke med bare en svak gnist av en idé du virkelig trodde på?
Jeg er i det stummende mørket akkurat nå. Og jeg vet ikke om den gnisten er ekte eller om den er imaginær.

41 Hvis du visste at alle du kjenner skulle dø i morgen, hvem ville du ha besøkt?
De jeg elsker mest på jord – familien min.

42 Ville du vært villig til å redusere livet ditt med 10 år for å bli ekstremt vakker eller berømt?
Hahahah. Ingen av delene.  Jeg nøyer meg med helt ordinær «vakker» og at jeg er på hallo med de fleste i nabolaget.

43 Hva er forskjellen på å være i live, og det å faktisk leve?
Å bare puste for å holde seg i live, og å elske med både kropp og sjel.

44 Når er tiden inne for å slutte å regne på risiko og konsekvenser, og bare slippe alt og heller gjøre det du vet er rett?
Før, nå, i fremtiden.

45 Hvis vi lærer av våre feil – hvorfor er vi alltid så redde for å gjøre dem?
Fordi vi tror det betyr noe.

46 Hva ville du gjort annerledes hvis du visste at ingen ville dømme deg?
Vel, ingenting. Det er mange år siden jeg begynte og gi en god, lang faen i hva andre synes om meg.

47 Når var sist du hørte deg selv puste?
Lenge siden….

48 Hva er det du elsker? Har noen av dine nylige handlinger åpenlyst uttrykket denne kjærligheten?
Datteren min. Familien min. Mannen. Hver dag, hele tiden.

49 Om 5 år fra nå, vil du huske hva du gjorde i går? Hva med dagen etter det? Eller dagen før?
Jeg ville nok ikke kunnet skille mellom dagene, men følelsene vil jeg så avgjort huske.

50 Avgjørelser blir tatt akkurat nå. Spørsmålet er: Tar du dem selv, eller lar du andre ta de for deg?
Jeg tar dem selv. Alltid.

Så da er det faktisk lov til å benytte sjansen til å spørre meg om akkurat hva dere vil, så skal jeg forsøke å svare så ærlig som mulig.
Uten fjas og fjoll.

4 kommentar to “Ærlighetens time”

  1. Monica Jensen 20. juni 2013 kl. 23:25 #

    Oi, jeg er jo nysgjerrigheten selv, så here it goes..

    1) hva er sivilstatusen din nå?

    2) hva jobber du som/med?

    3) hva var årsaken(e) til bruddet? (denne er litt på kanten, men lov å spørre :P)

    4) hvilken farge har du på håret? Beskriv deg selv 🙂 spent på hvem du er 🙂 jeg har et bilde av deg i hodet mitt nemlig 🙂

    5) dine interesser, hva er det?

    6) gruer du deg eller gleder du deg til permisjonen er over?

    Det ble noen spm det gitt 🙂

  2. Eline 21. juni 2013 kl. 08:25 #

    – Hva skjedde i Sør-Afrika?
    – Hva skjer med deg og kjæresten? Holder dere sammen eller går det mot slutten?
    – Kanskje litt personlig, men hvordan er økonomien nå som du er alenemor? Får du bidrag? Har du noen tips?
    – Hva jobber du med?
    – Har du planer for sommeren?
    – Får vi se et bilde av deg snart?? 🙂

  3. Lene 22. juni 2013 kl. 21:05 #

    Okey,
    Leser «mannen» bloggen din?

    Det har jeg nemlig lurt litt på..

  4. Karina 22. juni 2013 kl. 21:07 #

    Ååå, spennende!
    Jeg lurer på mye av det samme som de andre her, men også:
    1. Hva heter Frøken?
    2. Hvor i Bergen bor du (bydel, ikke adresse.hehe)?
    3. Eier eller leier du leilighet?

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

