Oss

2 Jul

Du stryker håret mitt bak ørene, mens vi står under treet og ser solstrålene trenge gjennom greinene. Vi er stille, og det er fint.
Noen ganger er det godt å være stille sammen.

Jeg er flyktig, som en sang du ikke helt husker. Du kan melodien, men husker ikke ordene.

Du spør meg om alt går bra. Jeg ser deg inn i øynene og vet at du ser igjennom meg. Du skyver meg vekk, sier du og jeg klemmer deg hardt. Fortell meg hva jeg gjør galt.

Jeg kan aldri tilbringe et liv sammen med et menneske som ikke er sann mot seg selv. Det er sannheten som setter meg fri.

Hodet mitt ligger på brystet ditt, og jeg ser opp på deg når jeg spør deg om vanskelige ting. Og du forteller. Åpner deg selv, blottlegger ditt indre. Gir meg anledning til å dømme, til å hate, til å løpe.
Men jeg blir.

Jeg er livredd for å bli. Og hvis jeg oppdager at du ikke er den jeg tror, drar jeg. Og det nytter ikke å blåse liv i flammene igjen. Jeg forlater det dødt og kaldt.

Vi står i trappen, du løfter meg opp når du klemmer meg. Jeg vil aldri gi slipp. Jeg trekker inn lukten av deg, studerer smilet ditt som jeg har gjort så mange ganger før. Du er så fin, så trygg. Så sterk. Og jeg er så forelsket.

Jeg undersøker hjertet ditt så nøye, at til slutt vil du stå uten en eneste hemmelighet.

Jeg lar blikket mitt møte ditt. Selv om det er tungt, og noen ganger vanskelig. Vi lar ting være usagt, bare fordi ingen av oss klarer å si det på ordentlig. Hvorfor skal det være så vanskelig å si noe som er så enkelt? spør jeg deg, mens jeg lar fingrene mine stryke over kinnet ditt.
Men det er greit. Jeg vet at alt det usagte vil en gang bli sagt, og imens nyter jeg de små øyeblikkene og de store øyeblikkene.

Jeg følger en stjerne som de fleste av dere aldri har sett.

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

