Livstegn og botox for babyer

26 Jul

Jada, jeg lever. Hvis noen lurte.
Jeg, for min del, går igjennom en rough patch – for og si det mildt. Orker knapt og forholde meg til det, så jeg holder meg opptatt med Frøken og ser på Harry Potter til jeg sovner. Med Tom & Jerry kjeks i munnviken.

image

Her i Bergen er det irriterende mye sol og varme om dagen. Joda, kjekt det. Men ikke når hele huset ditt er pakket inn i plast, og man ikke akkurat kan lufte ut. Imellom huset og plasten er det mellom 30-40 grader. Så du kan si at både Frøken og jeg sover uten dyne.

Vi tok oss en tur på Øyeklinikken her i går for noen gode nyheter, kan man anta. Overlegen var vidunderlig. Min lille Frøken som er blitt såååå skeptisk til fremmede, og aller mest mannfolk – så betatt på han stort sett igjennom alle undersøkelsene. Helt til slutt.
Da ble det skrik. Og så klemte hun meg, masse. Hun er nemlig begynt med mye klemming. Om det er tilfeldig eller ikke, så velger jeg og se på det som hjertlige jeg-elsker-deg-mamma-klemmer.

image

Ingenting gale med synet, øynene eller nevrologisk. Man kan anta hun har hatt en virusinfeksjon (som ikke har gitt noen symptomer). Det kan i så fall føre til lammelse i muskelen til øyet. Ofte går det over etter 8-10 uker, så vi har fått en ny time neste måned. For øyet hennes har allerede beveget seg litt tilbake. Når hun ser til siden, får hun det helt til midten – til sammenligning stod det bom fast i øyekroken bare for to uker siden.

Hvis ikke det funker, så skal de altså prøve et mindre inngrep. De skal sprøyte botox i den muskelen som drar øyet inn mot kroken. Hjelpe meg, botox…! Men det lammer visstnok den andre muskelen også. Botox blir værende i tre måneder – så man kan jo håpe at det fikser biffen.

Hvis ikke det funker heller, blir det øyelapp og deretter operasjon. Fjoh.

Så jeg får heller glede meg over de tilsynelatende gode nyhetene (enn så lenge), og fortrenge alt som er vondt i livet nå om dagen. Her snakker vi livsomveltende, ta-et-valg-for-faen-og-hold-deg-til-det-og-ikke-hør-på-alle-andre – krise.

Sukk, jeg savner lykken. Den som omfavner deg på alle mulige steder, sånn at du nesten får vondt i magen for alt er så bra.
Etter Frøken er lagt, faller jeg ned i det svarte hullet mitt og klarer ikke karre meg opp av det, før jeg går inn på rommet til Frøken om morgenen og ser hun står smilende i sengen og sier «å, dææææ» til meg. (Det har blitt mye borte-titt-tei-lek i det siste, hehe).

Så jeg er lykkelig så lenge hun er våken.

6 kommentar to “Livstegn og botox for babyer”

  1. Hakunamatatablogg 27. juli 2013 kl. 07:36 #

    Så godt at frøken held deg oppe! Lykke til med valget!

    • froekenk 29. juli 2013 kl. 20:27 #

      Tusen takk for det 🙂
      Lille hjertet mitt gjør alltid dagene mine vidunderlige ♥

  2. Lene 29. juli 2013 kl. 17:24 #

    Jeg eeeelsker Tom & Jerry kjeks!! 😉
    Hold ut! Flott frøken 🙂

    • froekenk 29. juli 2013 kl. 20:27 #

      Det er såå godt! Undervurdert kjeks 🙂

  3. Siril 12. mars 2017 kl. 19:37 #

    Hei. Jeg har en toåring som skjeler kraftig. Vi bruker lapp og briller for å trene opp øyet. Vår øyelege har nevnt at hvis det ikke blir bedre innen hun begynner på skolen så vil de operere. Men jeg har lest om botox behandling mot skjeling men finner bare artikler om skolebarn,ikke barnehage barn. Har dere prøvd botox behandling og har du noen tips/erfaringer?

    • froekenk 31. mars 2017 kl. 10:17 #

      Hei!

      Jeg er ingen ekspert og har overhodet ikke nok kunnskap om dette – bare om mine egne erfaringer!
      Da datteren min var ca 8 måneder begynte hun og skjele kraftig – helt plutselig. Etter 4 måneders tid gikk dette over av seg selv, og legene mente at hun hadde hatt en virusinfeksjon som hadde lammet den ene muskelen til øyet. I forkant av bedringen, fikk jeg beskjed om at dersom dette ikke bedret seg, kunne en botox-injeksjon i den muskelen som strammet øyet inn være aktuelt. Men dette ville de avvente. Som regel ble barnet nærmere skolealder før de gjorde slikt, så fremt det ikke gikk utover synet til barna. Dvs det jeg fikk forklart var at dersom øyet forbli skjelende og «uvirksomt» over en periode, kunne dette i verste konsekvens føre til at hjernen gav signaler om at det ikke trengte det øyet lengre. Jeg kan ikke alle detaljer her, men forteller fritt fra det jeg husker.

      Skjelingen rettet seg selv opp etter noen måneder.

      Da hun ble litt eldre, kom imidlertid skjeligen tilbake. Ikke like uttalt som første gang, men defintivt skjeling. Datteren min fikk igjen testet synet og det ble funnet at hun hadde noe skjeve hornhinner. Det var visst umulig å si om det var dette som førte til skjelingen denne gangen. Etter hun hadde brukt briller over en lengre periode, har skjelingen blitt betraktelig bedre. De aller fleste dager kan vi ikke se det en gang. I blant dersom hun er veldig trøtt kan vi se antydninger, men ikke mer enn det.

      Vi har imidlertid fått beskjed om at hun bør bruke brillene og er en «brille-bruker». Vi går likevel til jevnlige kontroller for å holde oppsyn med synet og skjelingen.

      Jeg er lei jeg ikke har noen svar til deg. Det er flere i datteren min sin barnehage som også bruker briller – både for skjeling og andre årsaker. Noen bruker lapp i perioder, mens datteren min har aldri vært kandidat for det. Så jeg vet for lite om de ulike behandlingene og årsakene til at man blir presentert med forskjellige virkemidler…

      Masse lykke til!!

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

