Sorgen og kjærligheten.

3 Aug

Jeg er 27 år. Og det er første gang jeg har kjærlighetssorg.

Jeg har avsluttet et langvarig forhold før, men det gjorde jeg med lettelsen over meg. Jeg hadde allerede sørget i to år, før jeg klarte og gjøre en slutt på det hele. Og jeg har aldri sett meg tilbake.

Så hva gjør jeg nå? Bare de aller nærmeste vet. Resten… får vite det etter hvert.
Jeg går i en fornektende transe stort sett hele dagen, innbiller meg selv at dette kan ordnes. At det vil bli bra igjen likevel.

Og så kommer øyeblikkene. De som stikker i magen, og jeg kjenner det store tomrommet han har etterlatt seg. At jeg ikke kan gå tilbake, at jeg ikke kan leve et halvt liv lenger.

Vi snakker sammen i blant. Vi gjør det. Og det er godt og vondt, på samme tid. Jeg klarer ikke å gi slipp, ikke egentlig.

Jakkene hans, skoene hans. Skapet hans. Alt er der. Bildene av oss, som smiler. Kokebøkene hans. Lukten av han.
Jeg klarer ikke og fjerne sporene av kjærligheten vår. Det føles så feil.

Ringen min. Den som er ingravert din for alltid, ligger i smykkeskrinet jeg fikk av han. Jeg kastet den på han i sorg og i sinne. Fingeren føles bar, naken. Og det føles ikke rett at den ikke er der.

Hver kveld fornekter jeg. Når stillheten er altoppslukende, og ensomheten omfavner meg som en gammel venn. Jeg venter på at han skal ringe, slik han har gjort hver kveld siden han dro i desember.
Men han gjør ikke det. Og jeg får ikke sagt at jeg savner han, slik jeg har gjort hver kveld i åtte måneder.

Så jeg gråter i blant. Føler meg amputert, tom og knust. Jeg har mistet min beste venn i hele verden, og ingen kan noensinne ta hans plass.
Ikke helt, uansett.

Jeg er sønderknust. Og alt det praktiske som til slutt må gjøres, henger over meg. Jeg får ikke puste.

Hvordan kan jeg si farvel til mitt livs kjærlighet? Må jeg leve i anger?

Jeg orker ikke mer skuffelser, løgner og sorg.
Det er derfor.
Og det må jeg minne meg selv på hele dagen, hele natten.

Så kanskje sorgen vil bli mindre etter hvert.
Kanskje.

8 kommentar to “Sorgen og kjærligheten.”

  1. Monica Jensen 7. august 2013 kl. 20:24 #

    Åh, jeg får så vondt av deg 😦 Sender deg tusen gode klemmer. Tenker sånn på deg ❤

    • froekenk 8. august 2013 kl. 20:16 #

      Takk for det, snille, søte du! ❤

  2. pensilje 8. august 2013 kl. 04:09 #

    Jeg er en fjerner. Jeg kaster alt av spor (ofte prematurt…) fordi jeg innbiller meg at det hjelper. (Det gjør ikke det, forresten.) Men igjen det handler ikke om meg (hvorfor virker det alltid sånn, det er ikke meningen!), og jeg vil bare si at jeg tenker på deg, og håper at ting blir bedre.

    • froekenk 8. august 2013 kl. 20:19 #

      Ikke tenk på det! Jeg synes det er fint at du deler med meg, jeg! Det er jo det som er litt fint med en blogg.
      Så bare fortsett med delingen 😉

      Jeg har såvidt begynt og pakke ned tingene hans.. Men er midt i en halvrenovering, så får ta det mer seriøst når ting er mer i orden her hjemme..
      Gruer meg fælt, men er vel bare seigpining jeg holder på med..

  3. Hanna 10. august 2013 kl. 06:15 #

    Å, husker jeg ble singel da jeg var 24. Jeg følte meg helt slått i bakken fordi jeg ikke visste hvordan jeg skulle starte på nytt, for det forholdet hadde føltes så trygt og noe som kom til å holde lenge, lenge. Det jeg prøver å si er at selv om det er tungt, så blir det bedre! Hang in there!

    • froekenk 10. august 2013 kl. 19:54 #

      Jaaaa.. det er det jeg håper på! Har startet på nytt før, men da uten kjærlighetssorgen… Akkurat nå drukner jeg meg selv i Frøken og gjøremål, så får jeg heller kjenne litt mer etter etterhvert.. Sånn skikkelig. Sukk…

  4. Frøken S. 13. august 2013 kl. 14:36 #

    Klem til deg.

    Trøst deg med at det går over etterhvert. Selv om det kan ta lang tid.

    • froekenk 13. august 2013 kl. 17:32 #

      Ja, jeg prøver. Det er en mager trøst i disse dager, men om ingenting annet hjelper det å tenke på det en gang i blant 🙂

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

