Stillheten

14 Aug

Verden går videre uten meg. Naboenes lys er tent, de koser seg sammen som en familie. En annen nabo har fest. Munter latter og gode toner.

Men her er det stille.

Du har etterlatt et tomrom. Et vakuum. Et mørke jeg ikke forstå. Eller liker.

Jeg leser bursdagskortet du skrev til meg, bare noen dager før alt tok slutt. Glade ord, fylt av håp. Og kjærlighet.
Jeg gråter litt. Ikke bare fordi jeg er sønderknust. Men fordi jeg er sint. Rasende og forbannet. Såret og sviktet.

Selv om jeg vet at alt blir bedre, så lenge jeg gir det tid – så er nåtiden så vond og uoverkommelig at jeg er nummen. Og fornektende.
Jeg begraver meg selv i andre ting. Maler vegger i stillhet til langt på kveld. Slukner foran tven.

Det er i drømmene jeg ikke slipper unna. Og du henger med meg til langt ut på morgenen.

Du synes nok det er lettere å hate meg. For hvis du hater meg, slipper du og forholde deg til skammen. Skyldfølelsen. Over hvorfor du gjorde som du gjorde. Hvorfor alle valgene dine ledet opp til slutten for oss.

For skal vi være ærlige, så valgte du meg vekk. Jeg var ikke nok, ikke god nok. Og det hater jeg deg for. Det hater jeg meg selv for.

Hadde du valgt meg, hadde jeg elsket deg til livet mitt så sin slutt. Jeg hadde elsket deg, med alle dine feil og mangler. For alle dine gode egenskaper. Jeg hadde elsket deg til tross for og på grunn av.

Men du valgte annerledes, selv om du elsker meg. Selv om du sier at det er meg til vil tilbringe alle dine dager med.
Du tok sjansen. Igjen.

Men denne gangen tapte du.
Og jeg også.

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

