Barn som ikke har det bra.

24 Aug

Som nevnt tidligere, jobber jeg som saksbehandler i barneverntjenesten. «Folk flest» har en oppfatning av barneverntjenesten – som regel på grunnlag av hva media velger å ta opp.
Og det er helt greit, egentlig. Det er dessverre like mye feil som skjer i vår jobb, som alle andre steder. Det burde overhodet ikke være sånn, men så er vi engang alle mennesker. Samtidig finnes det et flust av solskinnshistorier, som aldri når folks ører. Det er da det er godt å være saksbehandler i barneverntjenesten. Å vite at man har gjort en forskjell for noen.

1barnevern-portrett3-650-2
Men når alt kommer til alt, så er barneverntjenesten sin jobb dette; å jobbe for barnets beste.

1-banevern-himmel3-650-2
Før jeg tok utdanningen min, hadde jeg et lite nyansert syn på barneverntjenesten. Og jeg visste lite om hva de drev med. Jeg trodde vel i grunn at de bare drev og tok unger fra foreldrene sine. I virkeligheten gjør de så mye mer.
Mange blir overrasket når jeg forteller dem at mange foreldre oppsøker barneverntjenesten og ber om hjelp. Mesteparten av jobben vår i barneverntjenesten, består av å tilby hjelp i hjemmet. Der barnet bor – med sine foreldre. Veldig mange ganger vil hjelpen føre til at hele familien får det bedre. Og noen ganger ikke.
Hjelpen kan være økonomisk støtte (til for eksempel barnehage eller SFO), råd og veiledning fra familieterapeuter, miljøarbeidere i hjemmet, avlastningshjem og egentlig så mye mye mer.

1-barnevern-vindu3-650-2
Det er dog én ting jeg har bitt meg merke i, og det er at svært få egentlig vet hvordan de skal forholde seg til barnevernet dersom man vet om et barn som ikke har det så bra hjemme. Både blant mine venner, ansatte i barnehager og folk flest.

Derfor vil jeg be dere om å ta dere noen minutter for å lese dette her, her kan du nemlig få litt informasjon om å melde til barnevernet.
Det er ikke sikkert om du vet om et barn som har det vondt nå, men en vakker dag snubler du kanskje over en liten ulykkelig sjel som trenger å bli sett. Da er det greit å vite hva som bør gjøres.

1-barnevern-fortau3-650-2
Barnevernet kan ikke gjøre jobben sin, dersom det ikke blir informert og gjort oppmerksom på disse små skjebnene som trenger hjelp. De trenger din hjelp!

Det var bare litt tanker på en lørdagskveld.
Ha en vidunderlig helg, dere!

2 kommentar to “Barn som ikke har det bra.”

  1. Karina 25. august 2013 kl. 16:59 #

    Et viktig innlegg på en lørdagskveld! *tommelopp*
    Også håper jeg at det går fremover med deg, at dagene blir lysere og at du og frøken har kost dere i finværet denne helgen;)

    • froekenk 2. september 2013 kl. 19:30 #

      Tusen takk for det, søte deg ♥

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

