Tirsdags-sukk.

26 Nov

Og så var det oss igjen. Hei, dere tre!

Dagene flyr, helt enkelt. Levere i barnehage, jobb, jobb, jobb, hente gullet mitt, leke og tulle i noen timer før legging.
Og så kvelden da. Sukk.
Jeg orker nesten ikke snakke om det engang.

Det er rart i grunn. I over ett år har jeg fått tilbringe all min tid med lille Frøken. Jeg har vært mamma hele veien. Og nå, er jeg brått noe annet også også. Arbeidstaker, kollega, kurator og mamma.

image

På en måte er det fryktelig godt. Å kunne være noe annet, om bare for noen timer. Fokusere på helt andre ting. Men jeg skal ikke legge skjul på at jeg savner datteren min stort sett hele tiden jeg ikke er med henne. Jeg følger med på klokken og tenker «nå spiser hun lunsj», «nå sover hun sikkert». Jeg lurer på hva hun gjør, og om hun koser seg. Og i andre øyeblikk tar jeg dypdykk i jobben min og forsvinner i en helt annen verden.

Det er både godt og vondt.

Jeg lider av den samme konstante dårlige samvittigheten, jeg mistenker alle andre mødre også gjør, og føler vel på mange måter at jeg hverken strekker til på jobb eller hjemmebane. Spesielt når jeg vet at det er bare jeg som er der for Frøken. At hver dag bør jeg være på topp, være hundre prosent tilstede for henne – hvert våkne øyeblikk. For ingen pappa kan steppe inn de dagene jeg kjenner vekten av alt det vonde blir for tungt og bære.
For ikke snakke om hvor fryktelig jeg synes det er å bare se henne et par timer hver dag. At andre mennesker får se datteren min, hjertet mitt, flere timer hver dag enn det jeg gjør.

Og så jobben da. Der jeg egentlig burde sitte flere timer overtid hver uke, for å komme ajour med alt. For å få anledningen til å gjøre mitt aller beste, kanskje mer enn mitt aller beste, slik at samvittigheten min kan være ren.

En tidligere kollega av meg skulle skifte jobb, og jeg måtte bare spørre henne hvorfor. Hun sa at det var så enkelt at med denne jobben, følte hun konstant at hun ikke strakk til hverken hjemme eller på jobb. Den dårlige samvittigheten fotfulgte henne hver dag.
Nå forstår jeg hva hun mener.

Jeg tror vel ikke at noe vil forandres dersom jeg skifter jobb, slik er det vel bare.

Så nå har jeg landet litt. Fra alt som skjedde på en gang. Barnehagestart og jobbstart. Og det ble litt av en kræsjlanding, spør du meg.
Iblant føler jeg at jeg kveles av bekymringer og tanker, mens andre ganger gleder jeg meg over den nye hverdagen min.
Jeg vet livet går opp og ned, jeg gjør det.
Jeg skulle bare ønske at livet snart begynte og gå litt mer oppover, for foreløpig er bare kveldene litt slitsomme og ensomme. Når jeg likevel har alle disse forskjellige rollene mine, er det gjerne en rolle eller to til, jeg savner å fylle.

Vel, nok preik.
Ha en vidunderlig tirsdagskveld!

2 kommentar to “Tirsdags-sukk.”

  1. Hanna 27. november 2013 kl. 06:48 #

    Jeg vet hvordan du har det, og jeg tror de fleste foreldre kjenner på dette. Spesielt når barna er små er det så vondt å vite at noen andre ser og leker med barna dine mer enn du gjør 😦 Jeg har jo vurdert å bytte jobb, enten til noe som har mer fleksibel arbeidstid eller noe som er nærmere hjemmet, men så lenge jeg trives på jobb synes jeg det er vanskelig å finne noe annet også.

    • froekenk 27. november 2013 kl. 18:22 #

      Ja, sant? Jeg tror egentlig ikke at det og skifte jobb vil være en løsning heller. Økonomisk er jeg avhengig av å ha 100 % jobb.. Når man er alene og har både huslån og bil, så må jeg nesten det for at det skal gå rundt.
      Den eneste trøsten jeg har, er at det er tre damer på avdelingen hennes som hun strekker seg etter når hun kommer om morgenen… Det gjør LITT godt i hjertet, helt til hun gråter når jeg går… 😦

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

