Bittersøtt

26 Feb

Jeg vrir meg mellom dynene. Kjenner tomheten. At sengen er som ingenmannsland. Her eksisterer bare jeg. Jeg og tankene mine.
Og mørket. Alltid mørket.

Mellom en tanke og en annen, som alltid surrer i bakhodet, triller en tåre ned og treffer puten. Jeg gir meg hen til natten og svever i en skjør og ubevisst tilstand. Natten er over meg nå, mørket har slukt meg hel. Jeg sovner.
Endelig.

Jeg strekker meg, og kjenner hver eneste virvel i kroppen falle på plass. Det er varmt, og svalt. Som bittert og søtt. Jeg aner ansiktet hans, de velkjente konturene. Jeg kjenner huden hans under fingertuppene mine. Og varmen. Den trygge varmen hans, som alltid slukte meg hel. De intense øynene hans, blåere enn en lykkelig sommerhimmel. Jeg kjenner kjærligheten fylle kroppen min, og for første gang på veldig lenge kjenner jeg meg varm. En trygg, deilig og avslappende varme. Og alle de følelsene jeg en gang hadde, de jeg har kjempet for å glemme, de velter opp i meg og fyller hver eneste centimeter av kropp og sjel.

Og slik er det.

Jeg kjenner det river i magen, i hjertet faktisk. Det overveldende savnet jeg plutselig kjenner. Og jeg innser at jeg de siste månedene har kjempet hardt for å glemme.
Men jeg husker jo alt.

Jeg husker hvordan jeg følte meg ør. Hvordan han fikk meg til å le. Jeg husker hvordan vi lo sammen. Og hvordan vi holdt hender. Hvordan min hånd passet perfekt inn i hans. Jeg husker hvordan han holdt rundt meg og tørket tårene mine. Jeg husker hvor stolt han så på meg, når jeg lyktes i noe. Jeg husker hvor heldig jeg følte meg, der vi gikk hånd i hånd. Jeg husker hvordan vi kranglet, og hvordan vi ble venner. Jeg husker alle kveldene vi bare eksisterte sammen. De kveldene hvor vi snakket ustanselig. Jeg husker hvor høyt jeg beundret han, og hvor deilig det var at han beundret meg. Jeg husker hvordan det var å føle seg viktig. Jeg husker hvordan det føltes å ikke føle seg sett. Jeg husker hvordan kyssene hans smakte. Og hvor hardt han holdt rundt meg.
Men mest av alt husker jeg hvordan jeg elsket han. Og hvordan han elsket meg.

Jeg får gjenoppleve mitt livs store kjærlighet. Jeg får kjenne på alle de deilige følelsene, på den trygge kjærligheten. Som jeg savner sårt, så sårt at det føles ut som om luften går ut av meg. Det svir i hjertet, det verker og dunker. Jeg savner, så voldsomt og så mye at jeg blør på innsiden.

Og så våkner jeg. Med en pute full av tårer, et dundrende hjerte og et altoppslukende savn. Jeg gråter litt i mørket, mens drømmen spilles igjen og igjen i hodet mitt. Jeg kan enda kjenne varmen hans, som sakte forlater kroppen min. Jeg kan enda kjenne hendene hans, kyssene hans. Lukten hans.

Men han var en drøm, en luftspeiling. En påminnelse på hva som var, men som aldri vil være igjen. Og med mørket, kommer sorgen. Han som var umistelig, men som tok valg som gjorde at jeg måtte velge han vekk. Han som ikke lenger er den jeg elsket så inderlig høyt. Han som nå er en fremmed for meg. Han som nå lukter annerledes og ikke ser på meg på samme måte som før. Han jeg har sørget over, som om han skulle vært død.

En ny dag våkner. Men han henger fortsatt igjen i rommet. Og følger meg resten av dagen. Jeg kan enda kjenne varmen hans, selv om jeg er kald igjen. Jeg kan enda kjenne kyssene hans. Blikket hans. Og med det følger sorgen. Om ikke like sterkt som før, så er den der likevel.

Og så innser jeg at jeg vil aldri glemme. Aldri.
Han vil alltid henge ved meg, det samme vil den kjærligheten som var i mellom oss, selv om jeg ikke elsker han lenger.
Jeg vil aldri glemme.
Og det føles godt.

2 kommentar to “Bittersøtt”

  1. Frøken S. 26. februar 2014 kl. 23:36 #

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

