Styggen

26 Mar

Det er sol den dagen. Den dagen jenten min får se et tog for aller første gang. Hun klapper begeistret i hendene og hopper av glede. Hun skjønner ikke enda helt at du skal dra. At vi skal vinke til deg og at toget vil ta deg av sted. Hun bare vet at du skal kjøre toget, og tenker nok sikkert at du likevel skal holde hånden hennes igjen etterpå.

Og så drar du. Jenten min er lei seg, men vi blir enige om at du skal fly hjem igjen til oss om mange dager. Da er det bedre for en liten stund. Men likevel spør hun hver dag hvor du er blitt av, og virkeligheten slår meg i magen. Du er blitt viktig for henne. Og jeg vet ikke en gang om du virkelig ønsker dette livet. Mitt liv. Vårt liv.

Du er borte mange dager. Og hver natt vrir jeg meg i mareritt og våkner svett. Hver eneste dag starter med en klump i magen, med ensomheten i hjørnet av rommet og gråten i halsen.

Jeg får tid. Tid til å tenke, tid til å ødelegge. Mens du er borte, lever jeg plutselig mitt gamle liv. Helt alene, med stillhet etter at jenten min har lagt seg. Ingen kjærlige ord eller gode klemmer. Ingen latter, ingenting. Og jeg tenker på at hver dag spør hun etter deg med sårhet i stemmen. For du er viktig. Du er hennes, tenker hun.

Selv om vi ikke har vært hverandres så lenge, så er det lenge for henne. Hun skjønner fortsatt ikke hvordan du passer inn i livet vårt, og har mange spørsmål hun ikke skjønner svarene på. Og hun trenger at du er der. At du er der mer, at det blir forutsigbart for henne, at du er en større del av livet hennes. For hun tror du er en stor del av livet hennes, og derfor er det ubegripelig at du ikke er der.

Og jeg, jeg vet at jeg må si det til deg. Jeg vet at jeg må velge mellom henne og deg. Jeg vet at dersom du ikke enda vet om du vil være en del av den lille familien vår, må jeg la deg gå.

Jeg vet hva jeg vil. Jeg vet at jeg vil sove ved siden av deg hver natt, jeg vil at du skal være en del av hverdagen vår og holde både hennes og min hånd når vi går til butikken. Jeg vil at du skal tørke tårene mine og dele latteren min med meg. Men jeg vet ikke om du er klar. Jeg vet ikke om du vet hva livet mitt innebærer, jeg vet ikke om du virkelig forstår at jeg aldri kan leve ditt liv. Jeg vet ikke om du skjønner at du ikke bare kan få meg, men at den beste delen av meg er jenten min. Selv om det er en alvorlig forpliktelse og det er mye å forlange av deg, så må jeg spørre. For jeg vet du er glad i henne. Jeg ser det på måten du leker med henne, hvordan du løper opp trappen for å gi henne en klem. Hvordan du viser vennene dine hva hun gjør når hun blir fornærmet. Men jeg vet ikke om du tør å være der fullt og helt. Jeg vet ikke om du er klar for det ansvaret.

Du skal komme hjem i dag. Men flyet står fast et sted i denne verden. Og jeg puster litt lettet ut. Fordi jeg gruer meg til å måtte stille deg til veggen, fordi jeg ikke vet hva svaret ditt vil bli. Jeg vet bare at jeg er uendelig glad i deg, og at jeg vil at du skal være en del av livet vårt.

Men jeg savner deg også. Jeg savner selskapet ditt, latteren din, smilet ditt, spøkene dine. Jeg savner å ha armene dine rundt meg, jeg savner å prate med deg om alt og ingenting. Jeg savner å våkne opp ved siden av deg. Jeg savner å være nær deg.

Du føles så uendelig langt borte. Jeg har ikke hørt stemmen din på en uke, eller kjent armene dine rundt meg. Jeg gruer meg til å kjenne hvor godt det er å ha deg nær meg. Jeg er så uendelig glad i deg. Men jeg er redd. Redd for at det livet jeg kan tilby, er noe du ikke vil – eller tør.

Snart er du hjemme. Og imens kveles jeg av tanker, og illevarslende følelser.

Jeg håper du vil. Jeg håper du tør.

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

