nós

27 Apr

Hvis jeg tenker på alle somrene, alle vintrene. Hvis jeg tenker på alle sekundene, ukene, årene. Hvis jeg tenker på alle gatene, husene og skogene. Hvis jeg tenker på alle dagene, og alle nettene.  Hvis jeg tenker på alle øyeblikkene som har passert og forsvunnet, som bare er bevart i minnene og hukommelsen. Hvis jeg tenker på alle tårene, på alle smilene. På alle flyktige møter. Hvis jeg tenker på all sorgen, og all kjærligheten jeg har øset ut i mørket, og i fullt dagslys. Hvis jeg tenker på all den tiden som er gått, og at alt som har skjedd har ledet opp til dette øyeblikket – da har alt vært verdt det.

Hver gang noen nevner navnet ditt, sprekker ansiktet mitt i et smil. Jeg slår blikket ned og kjenner hjertet slår fortere. Jeg har så lyst å fortelle alle hvordan du får meg til å føle meg, men jeg klarer det ikke. For første gang finner jeg ikke de rette ordene, som om ingen ord kan beskrive hvor høyt jeg elsker. Eller hvor inderlig og ekte.

Om natten drømmer jeg at du er en skygge. Og når jeg rører ved deg, blir du til støv. Jeg våkner med gråten i halsen og kjenner at du holder rundt meg. Jeg forsøker å komme enda nærmere deg, men jeg vet ikke om det er mulig.

Noen ganger, når du ser på meg med de store, mørke øynene dine, føles det ut som om du ser rett inn i det dypeste, mørkeste og hemmeligste i meg. Først får jeg lyst til å løpe, men så kjenner jeg at det er fint. At jeg våger å la deg trå inn i skyggene mine.

Jeg er ikke redd lenger. For første gang på mange år, er følelsen av redsel borte. Redselen for å bli såret, knust, pulverisert er borte. Som om den aldri har eksistert.

Og selv når det er natt, og de mørke skyggene skulle konsumert hele meg – kjenner jeg håp og glede. Jeg vet jeg har mye å se frem til, at kanskje det er du som vil bli ankeret mitt i livet. Kanskje det er du som skal dele gleden og dele sorgen med meg.

– Jeg skal gifte meg med deg en dag, sier du.
– Ja, takk, sier jeg.

 

2 kommentar to “nós”

  1. Hanna 3. mai 2016 kl. 17:50 #

    Næmmen, så fint! Du er så flink med ord 🙂

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

