En ny epoke

30 Jun

Jeg ser de små skuldrene hennes, som ligger så tett inntil deg. Hun sover nesten, svinner hen etter en dag med å utforske verden. Sammen med meg. Sammen med deg.

Den lille tynne stemmen hennes sier at du kan være pappaen hennes, siden den hun hadde først er syk og ikke kan være med henne. Hun smiler stort til meg, og jeg stryker henne over kinnet mens jeg smiler og svarer ja.

Når du ikke er her, så savner hun deg. Og hver eneste kveld, løper hun mot deg og klemmer deg så inderlig. Deretter spretter hun lykkelig og glad mot sengen sin og sovner mens hun synger seg selv i søvn.

Lykken er komplett. Vi er din, helt og totalt.

Dagene flyter, og vi er som en familie. Jeg nyter hvert øyeblikk, selv om jeg noen ganger må knipe meg selv i armen. Kan dette være virkelig? Får jeg lov til å ha det så bra? Hvordan må jeg betale for dette? Vil noe forferdelig skje?

Men øynene dine, så mørke, dype og uendelige, roer meg ned. Om kveldene visker du at du elsker meg, og jeg sovner trygt i armene dine.

Om kveldene planlegger vi ferien vår. Vi tre. Vi som skal være sammen i tre hele uker, vi som skal prøve å være en familie, selv om den siste puslebiten først kom til nå. Det føles som om du alltid har vært her. Det føles som om du alltid har tørket tårene mine når jeg har blitt rørt, som spør meg om hvordan dagen min har vært, som klemmer meg hardt og lenge når jeg er sliten.

Vi snakker om fremtiden, og jeg bobler av lykke. Vi har så mye fint å se frem til. Et helt liv fullt av gleder. Plutselig en dag får jeg en ny jobb, og jeg tror det nesten ikke selv. Jeg har fått drømmejobben, jeg – av femti stykker som ville ha drømmejobben min. Lille, store meg. Du smiler til meg og sier at jeg fortjener det. At jeg har jobbet hardt og målrettet mot akkurat dette. Det er mange som gratulerer meg, som mener jeg er perfekt til jobben og som gleder seg til å samarbeide med meg.

Kan dette være sant? Kan man være så lykkelig?

Noen kvelder tenker jeg på veien hit. På veien mot denne vanvittige lykken. Og jeg deler det med deg. Jeg forteller hvor vanskelig det var å stå oppreist, når mørket var som svartest. Jeg forteller deg hvor redd jeg var, da han andre forsvant inn i rusen. Jeg forteller deg hvor vondt jeg har hatt i kroppen, i hodet, i magen. Hvordan frykten nesten slukte meg hel. Hvordan jeg ble slått ned på knærne, og hvor vanvittig hardt det var å reise seg. Jeg forteller deg hvor ensom jeg var da jeg var gravid, og om tomrommet han andre etterlot da jenten min var 5 uker. Jeg forteller deg om alle nettene jeg har grått, bak alle butikkhyller jeg har tørket tårer og alle dagene jeg har vandret rundt med et hamrende hjerte og våte øyner.

Jeg sier til deg at det føles uvirkelig. Som om det ikke har vært mitt liv. Men jeg kjenner fantomsmertene enda, som en evig påminnelse om alt som har vært, alt som tvang meg under vann, alt som gav meg kraft til å kjempe.

Nå fyller jeg straks tredve år. Det har for det meste vært mange fine år, men også fryktelig mange vonde. Men når regnskapet gjøres opp, ser jeg at jeg kan være stolt. Til tross for alle dumme valg jeg har tatt, og alle feile steg jeg har tatt – så kan jeg være stolt.

Og lykkelig. Endelig lykkelig.

2 kommentar to “En ny epoke”

  1. Karina 30. juni 2016 kl. 20:50 #

    Så utrolig glad på dine vegne ❤️ Må livet bare bli bedre og bedre!
    Gratulerer med ny jobb (bittelitt nysgjerrig kjenner jeg;) og riktig god ferie til deg og dine 🙂
    Håper du fortsetter å blogge for alltid – Fremdeles min favoritt blogg 😀

    • froekenk 1. august 2016 kl. 09:34 #

      Karina, Karina, Karina… Tusen tusen hjertelig takk!! ❤ Håper du har (hatt) en vidunderlig ferie og at livet er bra! 🙂

Legg igjen en kommentar

eksfruer

Om livet sammen med lille frøken.

frrrost

Just another WordPress.com site

sagasteinsdotter.blogspot.com

Om livet sammen med lille frøken.

Henriette Ågren

Journalist. Oslo. Gift. Tvillingmamma til to prøverørsramper.

- Mer enn bare ord -

Just another WordPress.com site

tegnehanne

Om livet sammen med lille frøken.

Om livet sammen med lille frøken.

